FAQ | De meest gestelde vragen over fietspompen

Ruben Wattel | 28 september 2021

Een onmisbaar item in iedere fietsenschuur is toch wel de fietspomp. In iedere schuur kun je wel wat vinden, van de oude vertrouwde Jumbo-fietspomp tot high-end compressors. Maar wat heb jij nodig om te zorgen dat je altijd met de juiste druk op pad kunt? Je komt er achter op deze Q&A pagina.

Welke soorten ventielen zijn er?

Er zijn veel verschillende ventielen, maar de meest gebruikte op sportfietsen is het Presta ventiel. Deze heeft een kleine kop die je los moet draaien voordat je lucht bij kunt pompen. Deze wordt ook wel het Frans ventiel genoemd. Ook alle tubeless ventielen zijn Presta. Op oudere mountainbikes is het Schrader ventiel te vinden. Deze vind je ook op auto’s en wordt daardoor ook wel het autoventiel genoemd. Tot slot vind je op fietsen het Dunlop ventiel die je op stadfietsen ziet. Deze wordt niet op sportfietsen gebruikt. Op de afbeelding hieronder zie je van links naar rechts: Presta, Schrader en Dunlop.



Hoe pomp ik een fietsband van een racefiets of mountainbike op?

Als je een (binnen)band van een racefiets wilt oppompen, draai je eerst het dopje van het ventiel. Draai vervolgens het bovenste moertje van het ventiel los, zodat je deze kunt indrukken. Als je een pompkop met meerdere gaatjes hebt, plaats je het kleinste gaatje over het ventiel heen. Let er bij op dat dit niet met teveel geweld gebeurd, want dan kan het bovenste deel van het ventiel verbuigen. Om de pomp vast te zetten moet je meestal nog een hendel aan de pompkop overhalen. Daarna kun je beginnen met pompen. Vergeet niet het ventiel weer dicht te draaien. Het dopje biedt extra bescherming, maar heb je bij Presta-ventielen niet nodig.

Welke fietspomp heb ik nodig voor welk ventiel?

Pompen komen in allerlei soorten en maten, van een simpele handpomp tot de elektrische fietspomp van Fumpa Pumps. Deze werkt als een compressor, maar in klein formaat. Die kun je bijvoorbeeld meenemen voor onderweg. De meeste pompen zijn te gebruiken met Presta-ventielen. Als je naast een racefiets ook een mountainbike of stadsfiets hebt kun je gaan voor een pomp als de XAND Vloerpomp. Deze heeft een pompkop die zeer gemakkelijk van Presta naar Dunlop en Schrader veranderd kan worden. Ook is de slang maar liefst 110cm lang en is de vloerpomp 70 cm hoog, zodat je minder hoeft te bukken tijdens het pompen. Je leest alle voordelen van deze pomp in onze XAND vloerpomp blog. Net als de reeds genoemde XAND vloerpomp hebben andere merken ook vaak een dubbele pompkop, waarmee je enerzijds Presta en anderzijds Schräder ventielen oppompt. Onder andere Topeak, SKS en Lezyne hebben een assortiment vloerpompen met zo’n dubbele pompkop.

(115)

ja, op voorraad
(139)

47.95
38.95
ja, op voorraad

Welke fietspomp is geschikt voor tubeless banden?

Als jij al bent overgestapt op tubeless banden, dan weet je waarschijnlijk dat het lastig kan zijn om die voor het eerst op de pompen. De band moet zich dan zetten op de velg. Hoe je dat doet, lees je in onze Mechanic Monday blog over de montage van tubeless banden. Om in een keer veel lucht in de band de blazen, kun je een compressor gebruiken. Meerdere pompen hebben daarvoor een aparte luchtkamer of tubeless tank. Daarnaast zijn die luchtkamers zijn ook los te leveren als tubeless booster, zoals bijvoorbeeld de Topeak TubiBooster X. Zo lukt het altijd!

(4)

Week van 3 februari

Welke fietspomp is voor de racefiets?

De fietsbanden van een racefiets beschikken altijd over een Prestaventiel. Daarom moet de fietspomp een pompkop hebben die op een prestaventiel past. Alle pompen bij FuturumShop hebben zo’n pompkop. Racefietsbanden gebruik je op een relatief hoge druk. Daarom heb je een pomp nodig die een hoge druk makkelijk aankan. Zo voorkom je dat de pomp van het ventiel schiet. Een goed voorbeeld daarvan is de SKS Rencompressor. Die haalt een druk tot 16 bar en daarmee ruim voldoende voor iedere raceband. Een aantal merken maken bewust gebruik van de naamgeving HP voor het artikel, zoals de Topeak Joe Blow Max HP vloerpomp, waarbij HP staat voor high pressure.


Welke fietspomp is voor de mountainbike?

Een fietspomp voor een mountainbike hoeft vaak niet anders te zijn dan die voor een racefiets, omdat op de meeste mountainbikes een Presta ventiel zit. Heb je oudere ventielen? Dan kun je voor een pomp gaan die ook Schräder ventielen kan pompen. Voor een mountainbikeband kan het wel handig zijn om een pomp te nemen die een hoog volume lucht kan verplaatsen. Dan hoef je minder lang te pompen om je brede banden vol te krijgen. Een goed voorbeeld daarvan is de Lezyne Micro Floor Drive HVG. Deze HV (high volume) pomp verplaatst veel lucht in een keer, waardoor je band snel vol is.

Waarom moet ik een fietspomp met drukmeter of manometer?

De bandenspanning is zeer belangrijk tijdens het fietsen op de racefiets of de mountainbike. Met een fietspomp met drukmeter of manometer. breng je je banden altijd op de juiste druk. Zo kun je kiezen voor een lage druk op onverharde paden of slecht wegdek en een hogere druk voor ritten op glad asfalt. Er zijn pompen met digitale drukmeter en met een analoge drukmeter. Beiden hebben hun voor- en nadelen, hieronder zie je wat die precies zijn.

(+) Voordelen (-) Nadelen
Digitaal • Nog nauwkeuriger luchtdruk bepalen (met 1 cijfer achter de komma)
• Makkelijk schakelen tussen weergave in bar of PSI
• Batterij moet op een gegeven moment vervangen worden
Analoog • Niet afhankelijk van batterijduur, dus altijd te gebruiken
• In een oogopslag is de druk in zowel bar als PSI te zien
• De luchtdruk is minder accuraat af te lezen

Hoeveel druk moet er in mijn racebanden of mountainbikebanden?

De druk die je in de banden doet bepaalt voor het grootste deel hoe comfortabel je fiets aanvoelt en hoeveel grip je hebt. Bij racefietsbanden van 25mm breed kun je als startregel aanhouden: 1 bar per 10kg lichaamsgewicht. Als je 70 kilo weegt, kun je dus 7 bar druk in de banden doen. Rij je met bredere banden of op gravelpaden? Dan kun je de druk verlagen. Let ook op de minimale en maximale druk die in de banden kan. Die staat op de zijkant van de band geschreven. Bij mountainbikebanden doet de juiste bandendruk misschien nog wel meer dan bij racefietsbanden. Om te starten kun je bijvoorbeeld 1.80 bar in je banden doen. Dat is bij een gewicht van 70kg een mooi uitgangspunt. Heb je te weinig grip in de bochten of slip je weg in het zand? Verlaag de druk dan met bijvoorbeeld 0,2 bar. Loopt het allemaal juist wat te traag? Verhoog de druk dan met 0,2 bar. Zo kun je proberen tot je de perfecte druk hebt gevonden.

Voor bandendruk kun je drie stelregels aanhouden

  1. Hoe breder de band, hoe minder druk je er in hoeft te doen.
  2. Een zwaardere fietser moet meer druk in de band doen dan een lichte renner.
  3. Hoe slechter het wegdek, hoe lager de druk mag zijn.

Zie ook onze blog met tips van team Jumbo-Visma met een tabel met richtlijnen voor racefietsbanden.


Gebruik je onderweg een minipomp of Co2 pomp?

Krijg je onderweg een lekke band? Dan is een minipomp of Co2 pomp de manier om snel je banden op te kunnen pompen. De Co2 pompen beginnen steeds meer gemeengoed te worden langs de fietspaden. Hiermee kun je in één beweging je band oppompen. Ook past deze gemakkelijk in je achterzak of zadeltasje. Per band heb je echter wel een los patroon nodig die maar een keer te gebruiken is. Een klein beetje lucht bijpompen is dus niet mogelijk met een CO2-pomp. Voor wie liever voor de ouderwetse manier kiest kan ook met een minipomp prima uit de voeten. Die raakt nooit leeg, ook niet na meerdere lekke banden. Nadeel is dat het lang duurt voordat je met een klein pompje voldoende druk in de band hebt zitten. Voor beide opties hebben wij zeer goede producten in huis. Zoals de XAND CO2 Pomp en de XAND Minipomp. Check het hele assortiment minipompen, Co2-pompen en patronen.

(40)

ja, op voorraad
(5)

ja, op voorraad
(34)

uitverkocht
(4)

ja, op voorraad
(92)

ja, op voorraad

Wat is nu precies het verschil tussen al die pompen?

Het aanbod van vloer-, mini- en CO2-pompen is vrij groot. We begrijpen zeer goed dat je mogelijk door het bomen het bos niet ziet. Er zijn een aantal zaken waar je op kunt letten bij het selecteren van de juiste pomp. Allereerst kun je kijken naar het volume dat de pomp heeft. Bij een grote pomp heb je een band sneller opgepompt. Je kunt dan wel minder precies de druk bepalen. Andere pompen kunnen juist een hoge druk aan, ideaal als je smalle racebanden hebt. Verder is het aan te raden om te kiezen voor een fietspomp met drukmeter. Deze kan digitaal zijn, of analoog. Een digitale meter is heel precies, maar heeft een batterij die af en toe vervangen moet worden. Verder zijn er pompen voor verschillende doeleinden. Bijvoorbeeld de pompen van Lezyne, speciaal voor Gravelbikes. Voor welk merk je kiest, is vervolgens aan jou. Misschien ga je wel voor BBB Cycling, de keuze van Team Jumbo-Visma! Maar ook onder andere Topeak, SKS, Lezyne, XAND, Blackburn, Pro en Crankbrothers maken goede fietspompen met verschillende uitvoeringen voor verschillende doelen.


Wat is de beste minipomp?

Voor minipompen lijkt het verschil kleiner, maar niets is minder waar! Juist omdat je een minipomp vaak gebruikt onderweg als je een lekke band hebt, is de functionaliteit superbelangrijk. Een minipomp met een aparte slang zoals de Lezyne Road Drive is zeker aan te raden. Dankzij de uitschuifbare slang die je vastzet op de ventielkop hoef je de velg bij het oppompen niet vast te houden. Maar een minipomp met een drukmeter is ook een goede optie, zoals de Topeak Roadie DA G minipomp. Pompjes die lager geprijsd zijn zet je soms direct op je ventiel. Een stuk lastiger pompen dus. Daarnaast geldt: hoe groter de pomp, hoe minder vaak je hoeft te pompen om je band vol te krijgen. Een grotere pomp neemt daarentegen wel meer ruimte in beslag wanneer je hem niet gebruikt. Een goed voorbeeld van een extreem kleine pomp is de Topeak Micro Rocket.

Lees verder