Breng je fiets in topconditie voor de vakantie

Brend van der Horst | 21 juni 2019

Ga je binnenkort op fietsvakantie? Dan is het belangrijk dat niet alleen jijzelf in topconditie verkeert. Om er zeker van te zijn dat je fiets net als jij altijd soepel blijft draaien, geven wij je in deze blog handige tips die je helpen om je fiets in topconditie te brengen. Neem je fiets zelf onder handen en breng hem in topconditie!


» 3 musthaves om te beginnen met sleutelen

Of je nu enkel je ketting wilt schrobben of je hele fiets onder handen gaat nemen, sommige tools zijn onmisbaar om  de klus te klaren! Zo is een handige montagestandaard  bijvoorbeeld een must om overal goed bij te kunnen. Daarnaast biedt XAND ene handige ontvetter waarmee je je ketting weer kunt laten blinken als nooit tevoren. Sta je ook altijd tien minuten je handen te schrobben na het sleutelen? Met als resultaat: enigszins schone handen? Met de XAND Handzeep is dit verleden tijd.

(75)

Week van 23 september
(3)

uitverkocht
(3)

uitverkocht

» Racefiets onderhoud

Checklist:
 Banden oppompen en/of vervangen
Schoonmaken
Ketting
Versnellingen
Kabels
Remmen

Banden oppompen en/of vervangen
Zeker als je fiets een tijdje heeft stilgestaan, is het belangrijk om de bandenspanning te controleren  en weer op 7 tot 8 bar te brengen. Controleer ook regelmatig of je banden geen droogtescheurtjes vertonen en hoe het loopvlak eruitziet. Verwijder wanneer nodig steentjes of andere scherpe voorwerpen in het loopvlak. Ogen de banden ‘vierkant’? Dan is het tijd om ze te vervangen om een optimale grip te behouden en de kans op een klapband te verkleinen.

Fiets schoonmaken
Gebruik een goede ontvettingsmiddel zoals de XAND ontvetter om de draaiende onderdelen van je fiets goed te reinigen. Laat het middel goed intrekken en pak vervolgens een geschikte borstel om het vuil van je ketting, cassette, derailleurs en kettingbladen te boenen. Vergeet ook de voor- en achterremmen en de onderzijde van je zadel niet. Hier hoopt zich vaak vuil op. Spuit de fiets na het ontvetten en verwijderen van vuil af met een (hogedruk)spuit. Let er daarbij goed op dat je niet het vet uit de lagers spuit. Voor een mooi effect, maak je de poetsbeurt vervolgens af met een spons of handschoen en een goede shampoo. Want je wilt natuurlijk wel dat je fiets na afloop weer mooi glimt! Niet vergeten: maak je fiets goed droog! Zodra de fiets droog is, kun je de draaiende onderdelen weer goed smeren met een smeermiddel.

Kettingcheck
Door veel kilometer weg te trappen verslijt iedere fietsketting. Daarom is het verstandig om regelmatig te controleren of je ketting wellicht aan vervanging toe is. Dat kan met een handige ketting checker. De aanduidingen op de kettingchecker toont in hoeverre jouw ketting is versleten. Vaak is het verstandig je ketting te vervangen bij een slijtage van 0.75 of hoger.

Versnellingen
Controleer ook regelmatig of je fiets nog soepel schakelt. Is dat niet het geval? Dan kan het helpen om de kabelspanning iets te verhogen of te verlagen. Ook kan het nodig zijn je derailleurs af te stellen. Hoe dat werkt, zie je in deze video voor de achterderailleur en deze video voor de voorderailleur. Ga je de bergen in? Check dan zeker of je een cassette met een groter bereik nodig hebt om boven te kunnen komen.

» Quick-link

Hoewel de kans wat kleiner is dan lekrijden, kan het toch gebeuren dat je ketting het onderweg begeeft. In zo’n geval is het handig om je ketting onderweg zelf te repareren met ee quick-link. Om de kapotte kettingschakel zelf te verdwijderen heb je een kettingpons nodig. Deze is aanwezig op de meeste multitools, zoals de XAND multitool 8 in 1.  Leg de ketting in de pons en draai de pin met behulp van de pons uit de kapotte schakel. Haal hierna de tweede pin eruit. Vervolgens kan je de ketting weer vastmaken met een quick-link, ook wel missing link genoemd. Deze bestaat uit twee kettingschakels met een vast pinnetje, waarmee je de ketting simpel aan elkaar kunt zetten. Door aan beide uiteinden te trekken klikt de powerlink vast.

Kabels
Iets wat nog weleens overgeslagen wordt om dat vaak wordt gedacht dat het een lastige en tijdrovende klus is, is het vervangen van de rem- en derailleurkabels. In werkelijkheid valt het klusje reuze mee terwijl het vervangen van de kabels ervoor kan zorgen dat je rem- en schakelprestaties er flink op vooruit gaan! Check onze Mechanic Monday video’s waarin wordt uitgelegd hoe je je remkabels en derailleurkabels vervangt.

Remmen
Een onderdeel wat erg aan slijtage onderhevig is op je fies, zijn de remblokjes. Of je fiets nou is voorzien van velgremmen of schijfremmen, in beide gevallen is regelmatig schoonmaken en tijdig vervangen erg belangrijk. Hoe dat werkt zie je in de onderstaande video.


» MTB onderhoud

Checklist:
 Banden oppompen en/of vervangen
Schoonmaken
Ketting
Versnellingen
Kabels
Remmen

Banden oppompen en/of vervangen
Het is verstandig om regelmatig de spanning van je banden te controleren. De maximale spanning vind je op de zijkant van je band. Doorgaans ligt de juiste spanning, afhankelijk van je lichaamsgewicht en je eigen voorkeur, tussen de 2 en 2,5 bar. Houd ook rekening met de ondergrond. Een zanderig parcours vraagt een andere bandenspanning dan een parcours met veel stenen en boomwortels. Kies in eerste geval voor een wat lagere spanning en bij een parcours met veel obstakels voor een wat hogere spanning om stootlekken te voorkomen.

Fiets schoonmaken
Gebruik een goede ontvettingsmiddel zoals de XAND ontvetter om de draaiende onderdelen van je MTB goed te reinigen. Laat het middel goed intrekken en pak vervolgens een geschikte borstel om het vuil van je ketting, cassette, derailleurs en kettingbladen te boenen. Vergeet ook de voor- en achterremmen en de onderzijde van je zadel niet. Hier hoopt zich vaak vuil op. Spuit de fiets na het ontvetten en verwijderen van vuil af met een (hogedruk)spuit. Let er daarbij goed op dat je niet het vet uit de lagers spuit. Voor een mooi effect, maak je de poetsbeurt vervolgens af met een spons of handschoen en een goede shampoo. Want je wilt natuurlijk wel dat je MTB na afloop weer mooi glimt! Niet vergeten: maak je fiets goed droog! Zodra de fiets droog is, kun je de draaiende onderdelen weer goed smeren met een smeermiddel.

Kettingcheck
Door veel kilometer weg te trappen verslijt iedere fietsketting.  Dat is bij een MTB zeker het geval, doordat zand en modder voor een nog snellere slijtage zorgen. Daarom is het verstandig om regelmatig te controleren of je ketting wellicht aan vervanging toe is. Dat kan met een handige ketting checker. De aanduidingen op de kettingchecker toont in hoeverre jouw ketting is versleten. Vaak is het verstandig je ketting te vervangen bij een slijtage van 0.75 of hoger.

Versnellingen
Controleer ook regelmatig of je fiets nog soepel schakelt. Is dat niet het geval? Dan kan het helpen om de kabelspanning iets te verhogen of te verlagen. Ook kan het nodig zijn je derailleurs af te stellen. Hoe dat werkt, zie je in deze video voor de achterderailleur en deze video voor de voorderailleur.

Kabels
Iets wat nog weleens overgeslagen wordt om dat vaak wordt gedacht dat het een lastige en tijdrovende klus is, is het vervangen van de rem- en derailleurkabels. In werkelijkheid valt het klusje reuze mee terwijl het vervangen van de kabels ervoor kan zorgen dat je rem- en schakelprestaties er flink op vooruit gaan! Check onze Mechanic Monday video’s waarin wordt uitgelegd hoe je je remkabels en derailleurkabels vervangt.

Remmen
Een onderdeel wat erg aan slijtage onderhevig is op je fies, zijn de remblokjes. Of je fiets nou is voorzien van velgremmen of schijfremmen, in beide gevallen is regelmatig schoonmaken en tijdig vervangen erg belangrijk. Hoe dat werkt zie je in de onderstaande video. Zorg er daarnaast ook voor dat je schijfremmen op de juiste wijze zijn afgesteld.

Lees verder