Campagnolo 12-speed EPS: een nieuwe innovatie

Ruben Wattel | 21 maart 2019

We hebben nog maar amper kunnen wennen aan het nieuwe Campagnolo 12 speed, of Campagnolo tovert al weer een volgende innovatie uit de hoge hoed. Campa’s 12 speed is er nu ook in de elektronische EPS-uitvoering!

De oplettende koerskijker kon begin dit jaar in de Tour Down Under al enkele World Tour ploegen zien rijden met de nieuwste groep van Campagnolo, want Lotto Soudal, Team Movistar en AG2R La Mondiale reden er al mee rond in Australië afgelopen januari. De details waren echter nog geheim, maar zijn nu wel aangekondigd. Campgnolo heeft er bewust voor gekozen om de mechanische set eerder uit te brengen. De mechanische versie van de groep was volgens Campagnolo 75% van het werk, voor het  elektronische deel van de groep (de derailleurs en shifters dus) was wat meer ontwikkelingstijd nodig.

12-Speed EPS Shifters

De shifters van de groepset schakelen op dezelfde wijze als vrijwel alle andere Campagnolo-groepen. Met je duim kun je naar een kleiner kransje of tandwiel schakelen en met de schakelhendel achter de remgreep naar een grotere. Dit is echter allemaal aan te passen in de software van de groepset. De shifters hebben een ergonomische vorm die lekker in de hand ligt en deels af te stellen is. De hendel kan met een inbussleutel dichterbij of verder weg van het stuur worden gezet. Daarmee is zijn ze ook veilig en comfortabel gebruiken met kleinere handen. Daarvoor maakt het niet uit of je velgremmen of schijfremmen gebruikt, want de shifters voor schijfremmen zijn ondanks het hydraulische mechanisme slechts 8mm groter.

Nooit meer aanlopende remmen

Over schijfremmen gesproken, daar is weinig aan veranderd ten opzichte van oudere groepen. ‘Never change a winning team’ moet Campagnolo gedacht hebben. Enkel de remblokken hebben een kleine metamorfose gehad. Door de aanpassingen slijten ze minder snel en gaan dus langer mee. De blokken keerden al snel terug in de remklauw dankzij mageneten, maar nu ook middels een stalen veertje. Daarmee is een vervelend aanlopende remschijf bijna onmogelijk geworden!

Campagnolo 12-speed EPS derailleurs

Campagnolo 12 speed EPS multishift voelt en klinkt vrijwel hetzelfde als mechanisch schakelen, waardoor je goed voelt wat je doet. Vooral wanneer je meerdere kransjes tegelijk schakelt, voel je goed hoeveel versnellingen dat zijn.

De motor in de derailleur is volgens Campagnolo de sterkste op de markt. Samen met de derailleurs, die zijn gemaakt van een mix van carbon, titanium en aluminium, zorgt deze voor superieure schakelprestaties en een laag gewicht; de achterderailleur weegt 234 gram. De derailleurs worden aangedreven door de vernieuwde V4-batterij. Deze is langer en dunner dan de 11-speed variant, waardoor hij in vrijwel ieder fietsframe probleemloos past. De batterij heeft 10% meer inhoud, waardoor deze langer mee gaat. In de praktijk is gebleken dat profrenners er 3,5 tot 5 weken mee kunnen doen. Voldoende voor enkele duizenden kilometers zonder tussendoor te laden!

Software met handige Campagnolo App

De shifters hebben een geïntegreerde EPS mode button waarmee instellingen te maken zijn. Zo is de status van de batterij af te lezen, zijn de derailleurs in te stellen en kun je andere diagnostiek zien. Dankzij de V4 EPS-interface is het schakelsysteem te koppelen aan fietscomputers en telefoons via zowel ANT+ als Bluetooth. Zo kun je op je fietscomputer aflezen in welke versnelling je rijdt of hoe vol de batterij nog zit. Die interface is er in verschillende uitvoeringen. Eén variant voor onder de stuurpen, een als eindplug in het stuur of een die wordt weggewerkt in het frame. Instellingen zijn te doen met een handige app van Campagnolo.

De cassette is er in twee varianten; 11-29 en 11-32. Omdat dit een 12-speed groep is, lopen de eerste 7 kransjes met maar 1 tand verschil op. Daarmee vind je in iedere cadans een comfortabele versnelling. De verhoudingen zijn:

  • 11-29: 11-12-13-14-15-16-17-19-21-23-26-29
  • 11-32: 11-12-13-14-15-16-17-19-22-25-28-32

De groepset is verkrijgbaar met velgremmen en weegt dan 2255 gram. De schijfremvariant is met een gewicht van 2505 gram een stukje zwaarder.

Lees verder