We gebruiken cookies (en vergelijkbare technieken) om het shoppen nog makkelijker en persoonlijker voor jou te maken.
Functionele en analytische cookies plaatsen we altijd. De functionele cookies zorgen voor de beste website-ervaring. De analytische cookies gebruiken we om FuturumShop elke dag te kunnen verbeteren.
Met de persoonlijke cookie technologie kunnen we je nuttige en persoonlijke advertenties laten zien, die nog beter op jouw wensen aansluiten.
Lees hier
alles over onze cookie- en privacyverklaring. Klik op 'accepteren' om te accepteren. Kies je voor weigeren? Dan plaatsen we alleen functionele en analytische cookies.
FUTURUMSHOP APP
Sparen voor gratis cadeaus?
Download onze app direct!
De cassette is samen met de ketting misschien wel het meest belangrijke onderdeel van je aandrijflijn. Daarnaast moet deze na de ketting ook het meest vervangen worden. Naast dat deze soms versleten is en simpelweg vervangen moet worden, kan de juiste cassette je ook helpen bij het behalen van je sportieve doelen. Ga je deze zomer bijvoorbeeld de bergen in? Dan is er een grote kans dat een andere cassette met een andere tandwielverhouding je kan helpen om alle bergen goed over te komen. In deze keuzehulp leggen we uit waar je op moet letten.
Waar let je op bij de aanschaf van een cassette? We beginnen met de cassette, want zodra je dat weet kun je de juiste keuze voor de fietsketting maken. Hieronder leggen we stap voor stap uit hoe je de juiste cassette en fietsketting kiest.
Check allereerst je of je een racefiets, MTB of Gravelbike hebt:
Voor racefietsen, mountainbikes en gravelbikes zijn de cassettes verschillend. Je moet dus weten voor welke fiets je de cassette en ketting zoekt. MTB’s hebben vaak achter grote tandwielen, om zo supersteile heuvels te kunnen beklimmen. Met een racefiets wil je juist veel snelheid kunnen maken en is dus een kleinere cassette nodig. Als je met je racefiets ook in de bergen gaat fietsen heb je al weer wat grotere tandwielen nodig. Gravelbikes vallen met hun verzet een beetje tussen een racefiets en mountainbike in.
Daarna kijk je naar het merk van de groepset op je fiets
Als je weet voor welke fiets je een cassette zoekt dan ga je kijken naar het merk van de onderdelen die je op je fiets hebt zitten. Hier gaat het vaak om de merken Shimano, Campagnolo en SRAM. In principe zijn bij de racefiets de 10 en 11 speed cassettes van Shimano en SRAM verwisselbaar. Echter is het aan te raden wel een Shimano cassette op je fiets te zetten wanneer de rest ook van Shimano is. Zo schakelt het geheel het mooist. Cassettes van Campagnolo zijn niet verwisselbaar met andere merken.
Check daarna welke groepset je op je fiets hebt zitten
Als je weet welk merk groepset je op je fiets hebt zitten, kan je controleren welke groepset van dat merk je hebt. Hieronder hebben we een opsomming gemaakt van de mogelijkheden. Let hier ook op het aantal versnellingen of ‘speed’ de groepset heeft. Dit doe je door het aantal tandwielen van de cassette te tellen. Tegenwoordig zijn dit er vaak 10, 11 of 12:
De groepsets voor racefiets en mountainbike
Het onderstaande overzicht geeft je snel inzicht in de beschikbare groepen voor racefiets en mountainbike en voor welke doelgroep ze bedoeld zijn.
Shimano
SRAM
Niveau
Alivio
X5
Beginnende mountainbiker
Deore
X7
Beginnende mountainbiker
SLX
X9
Gevorderde mountainbiker
GX
Gevorderde mountainbiker
NX
Gevorderde mountainbiker
Deore XT
X1
Zeer gevorderde mountainbiker
X01 (Eagle)
Zeer gevorderde mountainbiker
XTR
XX1 (Eagle)
Wedstrijdniveau
Shimano
SRAM
Campa
Niveau
Claris
Toerfietser
Sora
Mirage/Xenon
Beginner
Tiagra
Apex
Veloce
Beginner
105
Rival
Centaur (Alu)
Gevorderd
Centaur (carbon)
Zeer gevorderd
Athena
Zeer gevorderd
Ultegra
Force
Potenza
Zeer gevorderd
Chorus
Zeer gevorderd
Dura Ace
Red
Record
Wedstrijdniveau
Super Record
Wedstrijdniveau
Bedenk nu wat je doel is met de nieuwe cassette
Nu je weet welke groepset je hebt, moet je weten welk doel je hebt met de cassette. Dit bepaalt namelijk de cassette-verhouding die je kiest. De cassetteverhouding is de verhouding tussen het kleinste en het grootste tandwiel. Hoe groter het aantal tanden op het grootste tandwiel is, des te lichter je fiets zal trappen. Dit maakt de fiets direct beter geschikt voor het fietsen in de bergen.
10-45 of kleiner icm met een 34T voorblad of meerdere voorbladen
Fietsen in Limburg of Ardennen
MTB
10-52 met 34T voorblad of meerdere voorbladen met kleinere cassette
Fietsen in de Alpen of Pyreneen
MTB
10-52 met 32T voorblad of meerdere voorbladen met kleinere cassette
Let op: ga je voor een grotere cassette omdat je bijvoorbeeld wilt gaan klimmen in je vakantie. Check dan of je groepset dit wel aankan. Hierbij moet je kijken naar de lengte van je derailleurkooi. Hieronder is overzicht te zien, bij welke combinatie van groepset en cassette je welke kooilengte je nodig hebt.
Als je de juiste cassette gekozen en besteld hebt, moet je deze monteren. In onze blog: cassette racefiets en MTB vervangen lees je hoe je dit stap voor stap doet. Ook zit er een handige video bij.
Maak je cassette en ketting schoon en onderhoud deze goed
Zeer duurzaam dankzij de nikkel/chroom afwerking van de kransjes
Te gebruiken met alle 9/10/11-speed body’s van Campagnolo
Schakelt soepel en geruisloos
Hele hoge prijs-kwaliteitverhouding
Combineert stevig staal met licht aluminium
Levert topprestaties dankzij het soepele, lichte en snelle schakelen
» SRAM of Shimano op je mountainbike?
SRAM heeft de afgelopen jaren een grote opmars gemaakt in de mountainbikewereld. Shimano is over de gehele linie de grootste en is ook nog steeds sterk vertegenwoordigd in deze fietsdiscipline. De keuze voor SRAM of Shimano is voor mountainbikers vaak een hele persoonlijke: de kwaliteit van beide merken is op orde. SRAM loopt over het algemeen wat meer voor qua innovaties, bijvoorbeeld met de introductie van Single Speed, maar ook van 12-speed groepen. Over het algemeen bieden beide merken zeer hoge kwaliteit, en is het vaak afhankelijk van persoonlijke voorkeur welke je op je fiets monteert.
Shimano
SLX CS-M7000 Cassette 11-Speed
SRAM
XG1299 Cassette 12-Speed
De beste mountainbikecassette van Shimano
Biedt een zeer breed bereik (10/45 of 10/51)
Uitzonderlijk duurzaam dankzij de stevige constructie en de robuuste spider
De kransen zijn gemaakt van slijtvast staa
Body van lichtgewicht, hoogwaardig aluminium
Zeer goed bestand tegen slijtage
» Campagnolo, SRAM of Shimano op je racefiets?
Shimano richt zich overal het algemeen op een goede uitwisselbaarheid tussen verschillende groepen. Alle 11-speed onderdelen van de 105-groep en hoger zijn door elkaar te gebruiken. Dit is ook meteen het grootste voordeel aan de keuze voor Shimano: onderdelen zijn makkelijk verkrijgbaar en veelal uitwisselbaar. Campagnolo heeft als groot voordeel een verlengde duurzaamheid, volgens de liefhebbers. En dat maakt dit Italiaanse merk uniek: het is een liefhebbersmerk. Qua compatibiliteit van onderdelen is het stuk complexer en ook de beschikbaarheid van onderdelen is minder. SRAM tot slot is voor wielrenners nog voornamelijk high-end: de Red-groep bijvoorbeeld trekt heel veel ogen op iedere fietsbeurs, maar op straat zie je deze groep veel minder. SRAM heeft als voornaamste onderscheidende factor dat het gewicht over het algemeen lager is dan van de concurrentie. Daarnaast zijn hun elektronische groepsets volledig draadloos, terwijl Shimano gebruik maakt van Di2 stroomkabels tussen de accu, shifters en derailleurs.
Campagnolo
Centaur Cassette 11 speed
Shimano
Ultegra CS-R8000 Cassette 11 Speed
Met hitte bewerkt staal maakt het robuust en duurzaam
Compatibel met SRAM en Shimano 11-speed body’s
Stille ketting/cassette combinatie
Schakelt probleemloos in de volgende versnelling
Combineert stevig staal met licht aluminium
Ultegra kwaliteit, zoals je dat van Ultegra groepset mag verwachten
Wanneer of waarom kies ik voor elektronisch schakelen?
De keuze om een elektronisch schakelende groep te kopen heeft ook te maken met de prijsklasse van je groep. In het midden- en hoge segment van de meest gangbare groepen SRAM, Shimano, Campagnolo zijn de 11 of 12-speed groepen zowel mechanisch als elektronisch verkrijgbaar. Het grote voordeel van elektronisch schakelen is het bedieningsgemak. Je hoeft alleen maar op en knopje of handeltje te drukken om te schakelen. Zo kan je bijvoorbeeld met koude vingers ook nog steeds goed schakelen. Maar ook de instelmogelijkheden in de snelheid van het schakelen, het automatisch bijstellen van de derailleurs en omwisselen van de functie van de knoppen zijn mogelijkheden die het aanschaffen van een elektronische groep zeker het overwegen waard maken. Kwalitatief doen elektronische en mechanisch geschakelde groepen niet voor elkaar onder. De ketting, cassette en crankstel zijn namelijk precies dezelfde als bij een mechanische groep.
Nieuwsbrief
Voor een wekelijkse dosis inspiratie, voorpret én natuurlijk de beste acties en aanbiedingen, meld je je aan voor onze e-mailnieuwsbrief.
Je bent succesvol aangemeld voor onze nieuwsbrief. Binnen enkele seconden ontvang je een e-mail van ons.
Het email adres staat al in onze nieuwsbrief database.
Het opgegeven emailadres is niet correct. Probeer het opnieuw.
Vele fanatieke sporters blijven al op de hoogte. Volg jij hun voorbeeld?