Piepende schijfremmen? Dat kan je rit behoorlijk verpesten. Als je er even de tijd voor neemt, is het gelukkig zo opgelost!
De oorzaak van het piepende schijfremmen is meestal dat het remblokje en/of de remschijf vies zijn. Vaak zie je het vuil helemaal niet zitten, maar je hoort het des te beter. De oplossing? Schoonmaken! Voordat je je schoonmaakspullen erbij pakt, kun je andere oorzaken van piepende remmen ook nog even checken.
Waren dit niet de oorzaken van de piepende schijfremmen? Dan kun je overgaan op schoonmaken van de remschijf en de remblokken.
TIP! Zorg dat je daarna niet met je vingers aan het remoppervlak van de remschijf of het remblokje zit. Op je handen zit namelijk ook een olie die het piepen van de remschijven kan veroorzaken.
Als je dit goed wilt aanpakken, is het aan te raden om de remschijven te demonteren. Met een remschijfreiniger kun je het eerste vuil van de schijf af krijgen. Spuit de remschijf nat met de reiniger en poets hem droog met een schone doek of keukenpapiertje. Neem daarna een schuurpapier met heel fijne korrel (P200 of fijner). Schuur de remschijf op en maak hem opnieuw goed schoon.
Als je remschijf schoon is, moet je ook de remblokken schoonmaken, anders maken die je remschijf meteen weer vies en is er opnieuw kans op piepen. Gelukkig kun je er precies dezelfde spullen voor gebruiken als voor je remschijf. Check onze Mechanic Monday blog om te zien hoe je schijfremblokken kunt vervangen. Gebruik schijfremreiniger om het ergste vuil eraf te krijgen. Daarna maak je het remblokje goed schoon en droog. Je schuurt hem heel licht op, zodat je de compound weer goed kunt zien. Schuur niet te grof, want dan is het blokje zo op. Maak het blokje daarna opnieuw schoon en monteer hem weer in je fiets.
Nu je remschijf en remblokken weer brandschoon zijn, is het verstandig om de boel ‘in te remmen’. De bedoeling is dat een klein beetje van het composiet van de remblokken op de remschijven terecht komen. Daardoor voorkom je dat ze meteen weer gaan piepen, grijpen ze veel beter aan en kun je de remkracht beter doseren. Een eenvoudige manier om dit te doen is door 10 keer je snelheid op te voeren naar 15-20 kilometer per uur en dan rustig te remmen tot je bijna stilstaat. Daarna doe je dit nogmaals met 25-30 kilometer per uur. Je zult merken dat je remmen steeds beter beginnen te werken tijdens dit inremmen.
Nu je remmen weer als nieuw werken, wil je natuurlijk voorkomen dat hetzelfde nog een keer voorkomt. Helemaal voorkomen kun je het niet, maar pas vooral bij het schoonmaken van je fiets op. Als je ontvetter op je ketting doet, waait dat al snel ook op de remschijf en remklauw. Breng dit dus heel voorzichtig aan en haal eventueel het wiel uit je fiets. Dan is de remschijf in ieder geval uit de buurt. Als je de remmen wilt schoonmaken, doe dit dan met remschijfreiniger of alcohol.
Schijfremmen moeten gemiddeld elke 6 maanden tot een jaar ontlucht worden, afhankelijk van hoe intensief je de fiets gebruikt en de omstandigheden waarin je rijdt. Als je merkt dat de remprestaties afnemen of de remhendel sponsachtig aanvoelt, is het tijd om de schijfremmen te ontluchten.
Hoe je je schijfremmen ontvet lees je stap voor stap hierboven in deze blog.
Het kan zijn dat de remblokken in hun houder vastzitten. Dit kan komen door een stukje corrosie, vuil of door het vele uitzetten en krimpen door de hitte. Een oplossing hiervoor kan zijn door de schijfremblokken uit hun houder te halen, aan de achterzijde een klein beetje lagervet te doen en ze dan weer in de houder te plaatsen. Let daarbij extreem goed op dat er geen vet op het remoppervlak komt! Is dit wel gebeurt dan moet je deze eerst weer met remreiniger verwijderen, voordat je gaat fietsen.