De kasseien zijn terug in de Tour de France. Op woensdag 6 juli wordt de etappe tussen Lille Métropole en Arenberg Porte du Hainaut gereden. De directie van de Tour de France legde 19,4 kilometer aan kasseien, verdeeld over elf sectoren, in het parcours voor die dag. Niki Terpstra verkende ze voor ons en geeft tips.
Tekst Edward Swier, Fotografie Vincent Riemersma
Bij het rijden over kasseien tellen de details. Een foutje in de voorbereiding is zo gemaakt, weet Niki Terpstra, in 2014 winnaar van Parijs-Roubaix. Zoals die ene keer dat hij dacht meer comfort te krijgen door een extra rolletje stuurlint om zijn stuur te laten wikkelen. Maar nee, het was daardoor domweg wat te dik. Het gevoel was meteen anders. “Eigenlijk moet je niet te veel poespas uithalen en relaxed op de fiets zitten. En dus vooral ook niet te hard in je stuur knijpen. Anders heb je in no-time blaren.”
Er is, weet Terpstra, maar één manier om van het rijden op de kinderkopjes te gaan houden: je moet ‘vrienden met de kasseien’ worden. Daarvoor moet je blijven trappen. “Het is zaak te blijven draaien, proberen de snelheid erin te houden. Alleen dan krijg je de indruk dat je eroverheen gaat, dat ze ‘meegeven’. Ga je te langzaam, dan rijd je als het ware tegen de kasseien aan, word je door ze tegengehouden.” Algemene tips over de juiste versnelling kan hij niet geven. “Wat mensen vaak vergeten is dat het daar in Noord-Frankrijk ook nog behoorlijk glooiend is. De ene strook loopt omhoog, de andere juist naar beneden.”
Dit jaar nog reed hij Parijs-Roubaix, voor de dertiende keer. Het is altijd zijn favoriete wedstrijd geweest. “Ik kijk altijd het meest naar deze koers uit. Het is een ruige uitdaging, heroïsch. Ik voel er veel liefde voor.” Drie keer eindigde hij op het podium. In 2013 en 2018 werd Terpstra derde, maar met name zijn prestatie uit 2014 staat natuurlijk toch in het collectieve geheugen gegrift. Na Peter Post, Jan Janssen, Jan Raas, Hennie Kuiper en Servais Knaven was hij de zesde Nederlander die Het Monument won. Dylan van Baarle staat inmiddels ook in dit illustere rijtje. Dat Terpstra de laatste jaren niet meer in de buurt van die prestatie in 2014 kwam, verbaast hem niet. “Ik was dit voorjaar echt wel in een behoorlijke vorm. Maar het zou denigrerend zijn om te denken dat ik die prestatie van toen nog wel even evenaar. Toen zat ik echt op de piek van mijn kunnen. Alleen dan kun je zoiets neerzetten.”
“Een mountainbike is ideaal om over de kasseien te rijden”
Vanzelfsprekend reed Terpstra al met verschillende merken fiets over de stenen. Als prof ben je immers afhankelijk van de sponsorcontracten die je ploeg heeft. Als je hem vraagt welke fiets het lekkerst was om mee te rijden, lacht hij. Het zit ‘m niet in het merk, maar in het model fiets. “Een mountainbike. Ja, dat zou echt fijn zijn, dan heb je lekker brede banden.” Juist de banden zijn ‘key’ zegt hij. “Ik koos altijd voor zo breed mogelijke. De maximale bandbreedte die in je raceframe past. Ik zou niet voor een profielband kiezen, dat doen wij profs in ieder geval niet. Er is amper tijd voor een fietswissel en je wilt de eerste honderd kilometer niet te veel kracht verspelen natuurlijk.”
Half april ging hij met zijn ploeg Total Energies voorafgaand aan de klassieker al een dagje over de kasseien dokkeren. Onze fotosessie en verkenning volgde een dag later. “Verkennen hoef ik ze natuurlijk niet echt meer, ik weet na al die jaren wel hoe die keien liggen. Als je gaat verkennen test je eigenlijk ook vooral je materiaal, niet de stenen. Het is een goede test om bijvoorbeeld te kijken hoeveel bar je in je banden we hebben dit jaar voor het eerst tubeless moet doen.”
Tubeless. Het is de nieuwe standaard. “Wielen voor tubes worden er amper nog gemaakt.” Kiezen voor een binnenband is volgens Terpstra sowieso geen optie. “De kans op stootlek is dan gewoon veel te groot.” In de banden pompt hij zo’n beetje 4 bar. “Maar je moet zelf zoeken wat je prettig vindt, het is ook altijd erg afhankelijk van de breedte van je banden natuurlijk. Vanzelfsprekend geven zachtere banden meer comfort, maar je moet ook beseffen dat Parijs-Roubaix of de Tour-etappe straks niet alleen uit kasseien bestaan. In Parijs-Roubaix rijd je ook nog bijna tweehonderd kilometer over asfalt. Daarvoor wil je ze natuurlijk liefst zo hard als mogelijk oppompen.”
Terpstra reed de klassieker op het Roubaix-frame van Specialized. Met het speciale Future Shock boven het balhoofd. ‘Het is een revolutie op het gebied van comfort die niet ten koste gaat van de snelheid en rijeigenschappen’, zo stelt de fabrikant. Terpstra kan dat beamen. “Ik was nooit zo te spreken over een veringsysteem, het gaf altijd toch wat energieverlies. Maar dit is echt een enorme verbetering. Vooral ook omdat je het, met een handige knop, uit kan zetten op de momenten dat je er geen behoefte aan hebt, zoals op het asfalt.”
Lichamelijk ongemak
Vanzelfsprekend is het rijden op de kasseien niet zonder gevaar. De kans op een val is net wat groter dan op het asfalt. Toch rijdt geen prof met speciale bescherming, ook Niki Terpstra niet. “Je bedoelt voor de ellebogen of knieën bijvoorbeeld? Nee, dat doen wij inderdaad niet. Vooral natuurlijk omdat het niet comfortabel is. Je bent trouwens als prof ook helemaal niet bezig met dat vallen, je weet gewoon dat elke klassieker feitelijk gevaarlijk is. Allicht komt die bescherming er wel hoor, het is denk ik wel iets voor de toekomst. De verre toekomst vooralsnog.”
De dag na Parijs-Roubaix voelen zijn handen en polsen altijd toch wat anders dan anders. “Soms heb je blaren, maar lang niet altijd hoor.” Wel vaste prik: een wat zeurend gevoel in het kruis. “Het is daar, door de impact, meestal behoorlijk beurs. Ik voel het, bij het plassen, eigenlijk altijd wel twee, drie dagen.”
Speed on Wheels
Ontwikkeld door Niki Terpstra. Handgemaakt in Portugal
Speed on Wheels is niet zomaar een naam. Het is een levenswijze. Ronde van Vlaanderen- en Parijs-Roubaix-winnaar Niki Terpstra heeft een passie voor snelheid, op twee of vier wielen. Of het nu op de kasseien, het asfalt, in het veld of de baan is, Terpstra probeert altijd snel te gaan. Het moet een kick geven, adrenaline. Dat is Speed On Wheels.
FuturumMag.20
Dit artikel is afkomstig uit FuturumMag.20, het magazine van FuturumShop. Wil je meer interviews, reviews, tips of achtergrondverhalen lezen? Klik hier voor alle artikelen uit het FuturumMag.