Mavic: still making history

Erik Uittenhout | 02 mei 2018

Mavic is een prachtmerk met een lange geschiedenis binnen de wielersport. De historie wordt gekenmerkt met grote innovaties op het gebied van fietsonderdelen, racewielen maar ook zeker kleding. Deze innovaties hebben grote jongens als Bernard Hinault aan mooie overwinningen geholpen. Maar ook was het Mavic die de bekende gele volgwagen introduceerde in de Tour de France. Nog veel meer kan er over dit geweldige merk gezegd worden, zo zal het dan ook geschieden. Hieronder zullen één voor één de meest belangrijke mijlpalen worden opgesomd, om zo een inzage te krijgen in dit prachtige merk dat de wielersport als het ware door zijn aderen heeft lopen.

1889: Oprichting
Charles Idoux en Lucien Chanel richten MAVIC (Manufacture d’Articles Vélocipédiques Idoux et Chanel) op en produceren en verkopen reserveonderdelen voor fietsen.

1934: Eerste Dura-velg
Mavic produceert de eerste Dura velgen, bestaande uit een buis met oogjes die de spanning van de spaken dragen. Baanbrekend, al was de Italiaan Mario Longhi Mavic twee uur voor met het registreren van zijn patent. De velgen wogen 750 gram en werden tijdens de Tour de France van 1934 gebruikt door Antonin Magne.

1952: Mavic in het peloton
Profrenners en wedstrijdorganisatoren gebruiken meer en meer de producten die in de voorgaande jaren zijn ontwikkeld.

1973: Neutrale service
Mavic start een neutrale service waarbij de bekende gele materiaalwagens hun opwachting maken in de koers. Er wordt gestart met een volledig uitgeruste volgwagen om renners onmiddellijke assistentie te bieden bij materiaalpech. Daarnaast verzorgt Mavic het volledige communicatiesysteem tussen de volgautos van ploegleiders, wedstrijdleiding, dokters en journalisten

.

1975: Innovaties
Er komen geanodiseerde velgen die een stuk steviger zijn en veel beter beschermen tegen corrosie. Voor het eerst komen er zilveren, gouden en blauwe velgen op de markt. Ook wordt de eerste gesealde bottom bracket – de 600RD – ontwikkeld, evenals de 500 naaf, de marktbepalende topkwaliteit lager in die tijd.

1979: ‘Tout Mavic’
Met de Tout Mavic groepset komt Mavic in de hall of fame van de wielersport. In hetzelfde jaar wordt samen met Gitane een aerodynamische fiets ontwikkeld waarop Bernard Hinault de Tour de France van 1979 rijdt. In 1989 wint Greg Lemond de Ronde van Frankrijk met dezelfde groep.

1992: Elektronisch
Een revolutie is gaande. Mavic ontwikkelt een volledig elektronisch
aanstuurbare derailleur. Een jaar later brengt Mavic het Zap Mavic System (ZMS) op de markt. Te bedienen via twee strategisch gepositioneerde drukknoppen op het stuur om op of af te schakelen.

 

2000-2007: Nieuwe ontwikkelingen
Mavic staat niet stil en vraagt bijvoorbeeld patenten aan voor de Inter Spoke Milling technologie, waarbij de spaken in de velg gefreesd worden. Ook komt met de Wintech de eerste fietscomputer beschikbaar.

2008: Uitrusting
Naast fietsonderdelen rolt Mavic een uitgebreide
kledinglijn uit, aangevuld met schoenen en overige accessoires. Hiermee beantwoordt Mavic de vraag van de hedendaagse wielrenner die op alle vlakken zoekt naar het allerbeste.

Laatste innovatie: MAVIC UST
Een andere vernieuwing van Mavic is het Road UST systeem. Dit tubeless systeem is betrouwbaar, eenvoudig in gebruik en 100% veilig. Iedere wielrenner die het meest geavanceerde kwalitatief beste wiel zoekt en uit is op snelheid, comfort en lekbestendigheid wordt op zijn wenken bediend.

De voordelen?

  • Eenvoudig te monteren en te demonteren
  • Niet gevoelig voor onderhoud
  • Uitmuntende balans en grip gecombineerd met een lage rolweerstand
  • 40 gram lichter dan de traditionele set-up
  • Minder druk in de banden nodig
  • Slechts 30 gram sealant nodig om lekrijden te voorkomen

Kortom een innoverend merk, die zijn strepen meer dan verdient heeft binnen de wielersport.

Wil je meer zien van de huidige fantastisch uitgebreide collectie van Mavic? Klik dan snel via deze link naar de merkpagina!

 

Lees verder