Tubeless Ready band monteren. Hoe werkt dat?

Gastblogger | 11 februari 2013
Het monteren van Tubeless Ready banden kan soms lastig zijn. Daarom leggen we je in deze blog alle ins- en outs uit van het Tubeless rijden. Wat is een Tubeless band en hoe monteer je hem het best? Na het lezen van deze blog ben jij dé expert.

Wat betekent Tubeless Ready?

Tubeless Ready banden kunnen met behulp van een vloeibare lekbescherming, door een speciale werkwijze als tubeless band worden gebruikt. Tubeless Ready banden hebben een speciaal gevormde en van een speciale laag voorziene bandhiel. Deze dicht zeer goed af aan de velg en zorgt voor een veilige en goede passing.

Wat is het verschil met een normale band?

Wedstrijdrenners brengen het ombouwen van een normale band in een Tubeless band al langer in de praktijk. De speciale bandhiel van Tubeless Ready banden haakt precies in de velgrand en zorgt voor een goede en zekere passing. Bij “normale” banden is het afdichten aan de velg een zeer groot probleem, dat vaak alleen met een compressor en zeer veel geduld opgelost kan worden. Vaak duurt het meerdere dagen tot de band uiteindelijk dicht is. Ook het risico dat de band van de velg springt is groter omdat de bandhiel niet voor tubeless inzet geconstrueerd is.

Welke voordelen hebben Tubeless Ready banden?

Deze banden bieden voordelen op het gebied van gewicht, de rolweerstand en de lekbescherming. Zowel ten opzichte van “echte” Tubeless banden, als ook ten opzichte van de montage met een binnenband is er een gewichtsbesparing én een duidelijke reductie in de rolweerstand. Daarbij is door het gebruik van de vloeibare lekbescherming ook een zeer goede lekbescherming aanwezig. Nadeel is de gecompliceerde montage. Je moet vertrouwd zijn met het speciale montage- proces, of de montage door een vakman laten uitvoeren. In het ongunstigste geval kan het afdichten van de zijwand langere tijd in beslag nemen. Ook het verwisselen van een band is lastiger omdat je de oude anti-lekvloeistof moet verwijderen. In het algemeen is bij het gebruik van de vloeibare lekbescherming voorzichtigheid geboden. Er ontstaan gemakkelijk vlekken op (be)kleding of montage-gereedschappen die niet te verwijderen zijn.

Kun je lek rijden met Tubeless?

Ondanks de verbeterde lekbescherming en het opvullen van gaatjes met sealant bij het lek rijden, kun je nog altijd lek rijden met een tubeless set-up. Soms is een gat simpelweg te groot om te dichten en heb je dus een lekke tubeless band. Het is dus wel mogelijk om lek te rijden, al gebeurd het wel een stuk minder vaak met een tubeless band dan met een buitenband-binnenband combinatie.

Wat heb je nodig om een band zonder binnenband te monteren?

Tubeless Ready banden (b.v. Pirelli Cinturato TLR)
Luchtdicht Tubeless wiel
Tubeless ventiel
Vloeibare lekbescherming (b.v. Revolution Sealant vloeibare latex van Continental)
Montagevloeistof (b.v. Easy Fit van Schwalbe)
Voetpomp met drukkamer (b.v. JoeBlow Booster III van Topeak)
Poetsdoek
Beetje geduld en ervaring met het speciale montageproces

Waar moet je bij de montage op letten?

De montage kun je in eerste instantie net als bij een vouwband beginnen. Echter dien je vóór je de tweede bandhiel monteert, de vloeibare latex in te brengen. Vervolgens de montage voortzetten en bij het ventiel beëindigen. Belangrijk: voor het oppompen de beide bandhielen met montagevloeistof insmeren. Bij de eerste keer oppompen is een krachtige luchtstoot nodig (voetpomp of compressor). De band op 3 bar oppompen en krachtig in alle richtingen schudden en draaien. De vloeibare lekbescherming moet zich overal aan de binnenzijde van de band goed verdelen. Het is normaal, dat er in het begin lucht en vloeibare lekbescherming via de zijwand van de band ontsnapt. Er moet herhaaldelijk na gepompt worden en het wiel meermaals goed schudden en ronddraaien tot de band permanent afgedicht is en geen lucht meer verliest. Dit kan in een extreem geval 1-2 dagen duren. Na het afdichtingproces de banden op de gewenste druk instellen.

Kun je de vloeibare lekbescherming ook via het ventiel inbrengen?

Ja. Met een verwisselbaar ventielinzetstuk kun je de vloeibare latex ook gemakkelijk na de bandmontage, door de ventielschacht inbrengen. Je kunt dan de band eerst monteren en oppompen tot hij goed op de velg glijdt. Vervolgens kun je de lucht weer laten ontsnappen, het ventiel verwijderen en de vloeibare lekbescherming inbrengen.

Wat als de band zich niet laat oppompen?

Beslist montagevloeistof gebruiken!! Deze vloeistof zorgt voor een glad filmlaagje tussen de band en de velg en is zeer behulpzaam bij de montage. In geval van nood kun je het proces ook met zeeploog vergemakkelijken. De bandhielen moeten goed naast het ventiel gepositioneerd worden. In zeer hardnekkige gevallen in plaats van de voetpomp luchtdruk gebruiken (compressor of een CO2 patroon) Behulpzaam bij het eerste oppompen kan het ook zijn om het ventielinzetstuk te verwijderen en zo de luchttoevoer te vergroten.

Wat te doen als de band niet luchtdicht wordt?

Dat kan natuurlijk gebeuren. Allereerst dien je dan vast te stellen op welke plek de band niet luchtdicht is. Dat kan op twee manieren: Of je houdt het hele wiel onder water of je bestrijkt de zijwand met Easy Fit van Schwalbe. Het ontstaan van de belletjes laat zien waar de lucht nog ontsnapt. Daarna het wiel zo schudden dat de vloeibare lekbescherming doelgericht naar de nog niet dichte locatie wordt geschud. Dit proces, indien nodig, herhalen. De luchtdruk moet daarbij 3 bar bedragen zodat de vloeibare lekbescherming krachtig in de nog open “poriën” gedrukt wordt.

Dat de vloeibare lekbescherming in het begin via de zijwand ontsnapt is bij Tubeless Ready banden normaal. Het is niet zo dat het product niet deugt als het schudden en napompen herhaald moet worden voor de zijwand uiteindelijk dicht is. Voor wie dit proces te gecompliceerd is, kan beter normale Tubeless banden gebruiken. Veel eenvoudiger geschiedt de afdichting bij alle Tubeless Ready banden met een Snakeskin zijwand. Bij deze banden is er nauwelijks verschil in montage met een normale Tubeless band. De zijwand is vrijwel direct dicht. De vloeibare lekbescherming is evengoed wel nodig om het systeem in de praktijk probleemloos te laten functioneren.

Wat te doen als de band moeilijk op de velg te monteren is?

Ook hier helpt montagevloeistof. Begin de montage altijd tegenover het ventiel en eindig daar ook zodat de te monteren bandhiel zich op het langst mogelijke stuk in het velgbed bevindt. In plaats van de band met de duimen op zijn plek te drukken is het eenvoudiger om de bandhiel van de andere zijde over de velgkant te “rollen”. Indien mogelijk de band zonder bandenlichters monteren. In veel gevallen is het echter noodzakelijk. Let er hierbij op dat de bandhiel niet beschadigd. Let op: in geen geval metalen bandenlichters gebruiken!

Kun je een normaal wiel tot Tubeless ombouwen?

Er zijn speciale velglinten en ombouwkits om een normaal wiel tot Tubeless om te bouwen. Let daarbij op de instructies van de betreffende fabrikant.

Kun je een tubeless band repareren?

Soms blijkt dat het sealant in de band een gaatje niet helemaal dicht omdat deze te groot is. Gelukkig kun je de tubeless band repareren. We bevelen aan om altijd een reserve binnenbandje mee te nemen, zodat je je rit weer kan vervolgen naar huis. Eenmaal thuis kun je gebruik maken van een bandenplakset of van zogenaamde plugs. Meer hierover lees je op ons blog over het repareren van tubeless banden.

Deze blog is geschreven door: Samantha Sinninghe.

Lees verder