De meeste schade ontstaat door dat het wiel stil hangt en vocht dat in de naaf is gekomen door gebruik, schoonmaken en slecht weer. Vocht krijgt bij het stilhangen eindelijk de kans zich in te vreten in de lagers, naaf en body. Hierdoor krijg je – een aantal koude maanden later – vast geroeste wielen terug terwijl je juist dacht dat je het goed gedaan had. Gelukkig zijn hier goede oplossingen voor! Onderhoud je wielen
Je wielset heeft net zo veel liefde aandacht nodig als dat matte carbon frame of die gave Oakley waar je met trots mee rijdt. Geef daarom je wielset de aandacht die het nodig heeft. Zoals altijd is de basis goed schoonhouden. Het schoonmaken van het optische gedeelte is de meesten wel bekend.Minstens zo belangrijk is het dat je de binnenkant van je wielset ook goed onderhoudt. Van tijd tot tijd heeft een wiel een nieuw laagje vet nodig. Tegenwoordig maken wielmerken het de consument wat makkelijker want de stofkappen van de wiellagers en zelfs van de body worden er enkel op gedrukt. Geen schroefdraad of andere poespas meer! Nu zal je denken, hoe stel ik die wielen dan weer spelingsvrij af? Dit hoeft niet meer! De ontwikkeling in wiellagers gaat als een speer. Dit zorgt er voor dat lagers zo nauwkeurig zijn dat enkel nog een stofkapje nodig is en afstellen verleden tijd is. Hoe pleeg ik op de juiste wijze onderhoud aan mijn wiel?
Hoe je de stofkappen en of body verwijdert verschilt per wielset. Op de meeste wielen zit de body of stofkap nog met inbussleutel 5, 6 of 8 gemonteerd. Indien je wiel is voorzien van threadless stofkappen kun je deze gemakkelijk loshalen en invetten. Heb je gereedschap nodig volg dan onderstaande stappen.
Stap 1: Demonteer de cassette van de body zodat je alles makkelijker weer kunt monteren.
Stap 2: Zet aan beide kanten van de as een inbussleutel en draai de driveside los (cassette kant)
Stap 3: Demonteer de cassettebody. Let op! doe dit met beleid gezien de binnenkant van de body voorzien is van veertjes en palletjes. Indien je dit te snel loshaalt kan het zijn dat de veertjes wegspringen en je een speurtocht door je schuur kunt beginnen in plaats van klussen aan je wielen.
Stap 4: Leg alle gedemonteerde onderdelen op de volgorde van demontage op de werkbank. Zo monteer je alles straks weer in de goede volgorde en voorkom je dat je een boutje of ringetje over hebt als je alles klaar hebt.
Stap 5: Maak alle onderdelen met een schone doek geheel vet en vuil vrij. Dit kun je doen door een goede ontvetter te gebruiken.
Stap 6: Smeer de binnenkant van de naaf en de as van lagervet.
Stap 7: Voorzie de binnenzijde van de naaf van lagervet. Monteer vervolgens de palletjes terug op de body en smeer ook deze in met lagervet.
Stap 8: Monteer de cassettebody terug in de naaf en draai deze met behulp van de inbussleutel weer vast.
Stap 9: Monteer nu alles weer in de juiste volgorde.
Heb je alles weer goed in elkaar gezet? Dan kun je de wielset zijn winterslaap laten houden of juist de hele winter er mee door crossen!
FuturumTip
Reviseren doe je ongeveer elk kwartaal om er voor te zorgen dat je wielset een flinke tijd langer mee kan. Onderhoud wielen dus goed voor een langere levensduur!
Deze blog is geschreven door: Samantha Sinninghe.