We gebruiken cookies (en vergelijkbare technieken) om het shoppen nog makkelijker en persoonlijker voor jou te maken.
Functionele en analytische cookies plaatsen we altijd. De functionele cookies zorgen voor de beste website-ervaring. De analytische cookies gebruiken we om FuturumShop elke dag te kunnen verbeteren.
Met de persoonlijke cookie technologie kunnen we je nuttige en persoonlijke advertenties laten zien, die nog beter op jouw wensen aansluiten.
Lees hier
alles over onze cookie- en privacyverklaring. Klik op 'accepteren' om te accepteren. Kies je voor weigeren? Dan plaatsen we alleen functionele en analytische cookies.
FUTURUMSHOP APP
Sparen voor gratis cadeaus?
Download onze app direct!
De Garmin Varia RCT715 is een achteruitkijkradar met achterlicht zoals je van Garmin gewend bent, maar nu met uitbreiding van een camera. Hoe dat precies werkt en of het wat voor jou is lees je hier. Ik heb deze Garmin mogen testen en vertel je mijn ervaringen met de Garmin Varia RCT715 achteruitkijkradar.
De line-up van Garmin Varia achteruitkijkradars is uitgebreid naar 3 stuks. Er was al een radar zonder achterlicht, een radar met achterlicht en nu ook een radar met achterlicht én ingebouwde camera: de Garmin Varia RCT715.
De Garmin Varia RCT715 komt in een strak grijs doosje met daarin de achteruitkijkradar en een heleboel accessoires om de lamp te bevestigen op de fiets. De lamp is daarmee te bevestigen op alle soorten zadelpennen. De Varia zelf is een stukje groter dan zijn voorganger, de Varia RTL515. De behuizing voelt stevig aan en ook de knoppen op de zijkant voelen kwalitatief aan. Op oudere Varia’s zit er alleen een knop op de bovenzijde, die is naar de zijkant verplaatst op de RCT715. Hiermee kun je de lamp aan- en uitzetten en door de verschillende standen heen. Daaronder is een tweede button aangebracht waarmee je handmatig een opname kunt starten.
Monteren op de fiets
Ik heb een relatief kleine fiets, maar omdat het achterlicht door de mount wat verder van de zadelpen af komt te staan past het toch makkelijk. Ik heb een ronde zadelpen dus pak daar de juiste adapter voor. Er worden ook adapters meegeleverd voor ovalen zadelpennen en aero-zadelpennen met een platte achterkant. Hij past dus op vrijwel iedere fiets.
Koppelen met telefoon en fietscomputer
Het koppelen is heel eenvoudig, dit kan aan de speciale Garmin Varia App, of aan een compatibele fietscomputer. Alle Garmin Edge fietscomputers zijn geschikt, maar ook de Wahoo ELEMNT ROAM en BOLT 2 zijn te gebruiken. Het koppelen met je fietscomputer is heel eenvoudig: zet de Varia Radar aan en laat de fietscomputer zoeken naar sensoren. Als je de twee apparaten bij elkaar in de buurt hebt, vinden ze elkaar meteen. Meer is er niet nodig, mijn Garmin toont meteen een balkje in beeld waarop achteropkomend verkeer te zien zal zijn. Een fietscomputer is echter niet per sé nodig, je kunt de radar ook gebruiken met alleen je telefoon via de Varia-app. Daarmee zijn alle Garmin Varia-toestellen ook erg geschikt voor gebruik op een stadsfiets of e-bike. Via de Varia app op mijn telefoon kan ik ook gemaakte beelden ook terugkijken en opslaan. Ik merk al snel dat ik het makkelijker vind om de geheugenkaart uit te lezen op mijn laptop, dat werkt een stukje sneller dan via de app. Die heeft wat meer tijd nodig om te laden. Met toekomstige updates zal dat een stuk sneller worden.
De camera
De nieuwe functie is natuurlijk de ingebouwde camera. Ik kan kiezen of de camera een continue-opname doet, of alleen als hij achteropkomend verkeerd detecteert. Er wordt een geheugenkaart van 16GB meegeleverd. Dat is niet erg veel, maar toch genoeg om de Varia meteen te gebruiken. Sympathiek van Garmin, want in de meeste normale camera’s wordt helemaal geen geheugenkaart meegeleverd. De beeldkwaliteit is niet te vergelijken met die van actiecamera’s als GoPro’s of zelfs je telefoon, maar zeker goed genoeg om gevaarlijke situaties of ongelukken terug te kijken. De camera is dus minder geschikt voor een vakantievideo, maar uitermate goed te gebruiken zoals je ook een dash-cam in de auto zou gebruiken. Op onderstaande video krijg je in impressie van de beeldkwaliteit, bewust zonder auto’s zodat er geen kentekens in beeld zijn.
In beeld
Op deze afbeelding zie je hoe het scherm van je fietscomputer eruit ziet als er een auto aan komt. De oranje stip ben ik, de witte stip is een auto en die zie je steeds dichtbij komen. Zo zie je precies waar achteropkomend verkeer zich bevindt ten opzichte van jou.
De radar doet het erg goed en heeft tijdens mijn testritten geen enkele auto gemist. Ik vind het vooral fijn om hem buiten stadscentra te gebruiken, want binnen de bebouwde kom gaat hij wel erg vaak piepen. Ook als ik op een fietspad rij met een grote groenstrook ertussen, toont de radar de auto op mijn fietscomputer. Dat is wat overbodig natuurlijk en hier en daar zelfs irritant. Gelukkig ben ik in Apeldoorn vrij snel de stad uit, dus erg veel last heb ik daar niet van. Buiten de stad is het echt ideaal! Ver voordat ik een auto aan hoor komen rijden, heeft de Varia hem al opgemerkt. Zeker elektrische auto’s die veel minder geluid maken, merkt de Varia veel sneller op dan ik. Dat geeft een heel veilig en prettiger gevoel op de weg.
Conclusie
Van te voren was ik best een beetje sceptisch over de Garmin Varia Radar-systemen. Zou ik hem in Nederland met die vele veilige fietspaden echt nodig hebben? Na mijn testen ben ik helemaal gedraaid: het is echt heel erg fijn om dat extra stukje veiligheid op de fiets te hebben. Veel wegen deel je direct met ander verkeer en het is heel prettig om zonder om te hoeven kijken te weten wat er zich achter je afspeelt. Komen er auto’s aan? Hoeveel auto’s? En waar bevinden ze zich ten opzichte van mij? Met de Varia-systemen is het meteen duidelijk. De toevoeging van de camera in de RCT715 is vooral nuttig als bewijsmateriaal als er een ongeluk gebeurt. Je kunt de opgenomen beelden ook gebruiken voor een leuk filmpje of op social media, maar de kwaliteit van de beelden is daarvoor wel aan de lage kant.