We gebruiken cookies (en vergelijkbare technieken) om het shoppen nog makkelijker en persoonlijker voor jou te maken.
Functionele en analytische cookies plaatsen we altijd. De functionele cookies zorgen voor de beste website-ervaring. De analytische cookies gebruiken we om FuturumShop elke dag te kunnen verbeteren.
Met de persoonlijke cookie technologie kunnen we je nuttige en persoonlijke advertenties laten zien, die nog beter op jouw wensen aansluiten.
Lees hier
alles over onze cookie- en privacyverklaring. Klik op 'accepteren' om te accepteren. Kies je voor weigeren? Dan plaatsen we alleen functionele en analytische cookies.
FUTURUMSHOP APP
Sparen voor gratis cadeaus?
Download onze app direct!
Piepende schijfremmen? Dat kan je rit behoorlijk verpesten. Als je er even de tijd voor neemt, is het gelukkig zo opgelost!
Waarom piepen remschijven?
De oorzaak van het piepende schijfremmen is meestal dat het remblokje en/of de remschijf vies zijn. Vaak zie je het vuil helemaal niet zitten, maar je hoort het des te beter. De oplossing? Schoonmaken! Voordat je je schoonmaakspullen erbij pakt, kun je andere oorzaken van piepende remmen ook nog even checken.
Andere oorzaken:
Versleten remblokken: een remblok moet minimaal 0,5mm aan materiaal hebben. Bij minder dan dat, moet hij vervangen worden.
Kromme remschijf: draai het wiel en check of er een slag in de remschijf zit. Met een remschijfrichter kun je hem recht maken.
De remklauw staat niet centraal: als de remklauw niet precies in het midden van de remschijf staat kan hij piepen. Je lost het op door de bevestigingsboutjes van de remklauw los te draaien met een inbussleutel, de rem dan ingeknepen houden terwijl je de boutjes weer vast draait.
Waren dit niet de oorzaken van de piepende schijfremmen? Dan kun je overgaan op schoonmaken van de remschijf en de remblokken.
TIP! Zorg dat je daarna niet met je vingers aan het remoppervlak van de remschijf of het remblokje zit. Op je handen zit namelijk ook een olie die het piepen van de remschijven kan veroorzaken.
Hoe maak je de remschijven schoon?
Als je dit goed wilt aanpakken, is het aan te raden om de remschijven te demonteren. Met een remschijfreiniger kun je het eerste vuil van de schijf af krijgen. Spuit de remschijf nat met de reiniger en poets hem droog met een schone doek of keukenpapiertje. Neem daarna een schuurpapier met heel fijne korrel (P200 of fijner). Schuur de remschijf op en maak hem opnieuw goed schoon.
Hoe maak je de remblokjes schoon?
Als je remschijf schoon is, moet je ook de remblokken schoonmaken, anders maken die je remschijf meteen weer vies en is er opnieuw kans op piepen. Gelukkig kun je er precies dezelfde spullen voor gebruiken als voor je remschijf. Check onze Mechanic Monday blog om te zien hoe je schijfremblokken kunt vervangen. Gebruik schijfremreiniger om het ergste vuil eraf te krijgen. Daarna maak je het remblokje goed schoon en droog. Je schuurt hem heel licht op, zodat je de compound weer goed kunt zien. Schuur niet te grof, want dan is het blokje zo op. Maak het blokje daarna opnieuw schoon en monteer hem weer in je fiets.
Hoe werkt inremmen?
Nu je remschijf en remblokken weer brandschoon zijn, is het verstandig om de boel ‘in te remmen’. De bedoeling is dat een klein beetje van het composiet van de remblokken op de remschijven terecht komen. Daardoor voorkom je dat ze meteen weer gaan piepen, grijpen ze veel beter aan en kun je de remkracht beter doseren. Een eenvoudige manier om dit te doen is door 10 keer je snelheid op te voeren naar 15-20 kilometer per uur en dan rustig te remmen tot je bijna stilstaat. Daarna doe je dit nogmaals met 25-30 kilometer per uur. Je zult merken dat je remmen steeds beter beginnen te werken tijdens dit inremmen.
Voorkomen is beter dan genezen
Nu je remmen weer als nieuw werken, wil je natuurlijk voorkomen dat hetzelfde nog een keer voorkomt. Helemaal voorkomen kun je het niet, maar pas vooral bij het schoonmaken van je fiets op. Als je ontvetter op je ketting doet, waait dat al snel ook op de remschijf en remklauw. Breng dit dus heel voorzichtig aan en haal eventueel het wiel uit je fiets. Dan is de remschijf in ieder geval uit de buurt. Als je de remmen wilt schoonmaken, doe dit dan met remschijfreiniger of alcohol.
FAQ schijfremmen onderhoud
Hoe vaak moet je je schijfremmen ontluchten
Schijfremmen moeten gemiddeld elke 6 maanden tot een jaar ontlucht worden, afhankelijk van hoe intensief je de fiets gebruikt en de omstandigheden waarin je rijdt. Als je merkt dat de remprestaties afnemen of de remhendel sponsachtig aanvoelt, is het tijd om de schijfremmen te ontluchten.
Hoe moet je je schijfremmen ontvetten?
Hoe je je schijfremmen ontvet lees je stap voor stap hierboven in deze blog.
De schijfrem van mijn fiets blijft hangen, hoe los ik dit op?
Het kan zijn dat de remblokken in hun houder vastzitten. Dit kan komen door een stukje corrosie, vuil of door het vele uitzetten en krimpen door de hitte. Een oplossing hiervoor kan zijn door de schijfremblokken uit hun houder te halen, aan de achterzijde een klein beetje lagervet te doen en ze dan weer in de houder te plaatsen. Let daarbij extreem goed op dat er geen vet op het remoppervlak komt! Is dit wel gebeurt dan moet je deze eerst weer met remreiniger verwijderen, voordat je gaat fietsen.
Nieuwsbrief
Voor een wekelijkse dosis inspiratie, voorpret én natuurlijk de beste acties en aanbiedingen, meld je je aan voor onze e-mailnieuwsbrief.
Je bent succesvol aangemeld voor onze nieuwsbrief. Binnen enkele seconden ontvang je een e-mail van ons.
Het email adres staat al in onze nieuwsbrief database.
Het opgegeven emailadres is niet correct. Probeer het opnieuw.
Vele fanatieke sporters blijven al op de hoogte. Volg jij hun voorbeeld?