Schijfremmen FAQ | Zo zit dat!

Brend van der Horst | 27 januari 2020

Schijfremmen, ze zijn eigenlijk niet meer dan de moderne racefiets en MTB weg te denken. Maar toch krijgen we nog veel vragen over die toch nog vrij nieuwe fenomeen. In deze blog vertel ik je meer over het hoe, wat en waarom van schijfremmen. Na het lezen ken jij de verschillen tussen hydraulisch, mechanisch, 6-bolt, centerlock en nog veel meer. Zo kan jij in de toekomst toch wat makkelijker de bomen door het bos zien als het gaat om schijfremmen. Want waarom zou je eigenlijk gebruik willen maken van schijfremmen op je mountainbike, gravelbike of racefiets?

Als je nu een racefiets wilt kopen, is de kans groot dat deze met schijfremmen is uitgerust. Op de mountainbike en gravelbike was dit al veel langer de standaard. Schijfremmen bieden dan ook veel voordelen ten opzichte van velgremmen. Ze bieden simpelweg meer remkracht en maken het veel makkelijker om de remkracht te doseren. Daarnaast brengt het een aantal praktische voordelen met zich mee zoals minder hitteopbouw (ideaal in de bergen), langere levensduur, minder slijtage en een betere prestaties in de regen. Uiteraard zijn er ook nadelen aan het gebruik van schijfremmen. Je fiets wordt altijd iets zwaarder dan een velgremvariant, wat voor wielrenners nog wel eens een belangrijk punt kan zijn. Daarnaast vergen de remmen wat meer specialistisch onderhoud.


Hoe werken schijfremmen?

Er zijn 2 verschillende soorten systemen schijfremmen. Dat zijn mechanische en hydraulische schijfremmen. Hieronder leg ik je graag de twee verschillende types uit.

De werking van de mechanische schijfremmen werkt net als elke andere rem die op een fiets gemonteerd zit. Door de remhendel in te knijpen trekt een kabel op spanning om de remblokjes tegen de remschijf aan te duwen waardoor je fiets tot stilstand komt. Dit is een veelvoorkomend remsysteem bij het lager segment fietsen. Het nadeel van dit type remmen is dat de kabel oprekt. Je moet de kabel dus af en toe op nieuw afstellen. Daarnaast is het doseren van de remkracht wat minder makkelijk dan bij hydraulische schijfremmen

Door het inknijpen van de hendel wordt bij hydraulische schijfremmen olie door de remleiding geduwd. De olie kan maar één kant op, de remklauw (ook wel caliper genoemd) in. In de caliper is de olie verdeeld naar de zuigers en met de druk die dan wordt uitgeoefend met de remhendel, worden de zuigers uit de remklauw op de remschijf geduwd. Op deze manier heb je een sneller en directer remvermogen. Ook aan dit mooie remsysteem zit een nadeel. Het kan voorkomen dat er lucht in de remleiding komt en je deze moet ontluchten. Dit is een nauwkeurige klus.

schijfrem racefiets

FAQ | De meest gestelde vragen

Wat is beter, schijf- of velgremmen?

Vrijwel alle fietsen die nu worden verkocht hebben schijfremmen. Ze bieden dan ook meer remkracht, zijn beter te doseren en presteren veel beter in de regen. Velgremmen zijn wat makkelijker te onderhouden en houden het gewicht van de fiets iets lager.

Wat zijn de nadelen van schijfremmen?

Schijfremmen hebben weinig ruimte tussen de remblokken en remschijf. Als de rem niet perfect is afgesteld, gaat hij aanlopen. Er zijn wat meer specialistische gereedschappen nodig om dat te fixen. Tot slot hebben schijfremmen eerder de neiging om te gaan piepen. Gelukkig kun je dat zo oplossen met de tips in deze blog over piepende schijfremmen.

Waarom schijfremmen op de racefiets?

Met schijfremmen op de racefiets kun je de remkracht beter doseren. De kans op oververhitting van de velg is weg, iets wat in lange afdalingen kan ontstaan bij velgremmen. De velg slijt niet bij schijfremmen, je kunt af en toe de remschijf vervangen. Daardoor gaan je wielen dus veel langer mee.

Kun je velgremmen vervangen door schijfremmen?

Nee, dat is niet mogelijk. Een fiets moet bevestigingspunten hebben om schijfremmen te monteren. Er zijn vrijwel geen fietsen die beide bevestigingspunten hebben. Daarnaast komen er andere krachten op een fiets met schijfremmen en moet het frame en de voorvork daarop ontworpen zijn.

Hoe lang gaat een schijfrem of remschijf mee?

Een remschijf kan makkelijk jaren en duizenden kilometers meegaan, zeker als je de remblokken op tijd vervangt en hier organic resin blokken gebruikt. Metal blokken doen de remschijf wat sneller slijten. Een remschijf slijt sneller als er veel vuil of modder in de remklauw terecht komt. Als een remschijf dunner dan 1,5mm is, moet je hem vervangen.

Wat is het verschil tussen organic resin en metal remblokken?

Organic Resin blokken zijn gemaakt van een organisch materiaal en wat zachter dan metalen remblokken. Daardoor zijn de blokjes goed doseerbaar en maken nauwelijks geluid. Metal blokjes zijn gemaakt van metaal. Ze slijten minder snel en worden minder heet in lange afdalingen. Ze doen je remschijf wel sneller slijten en maken meer geluid. Metal remblokken zijn alleen geschikt voor geslepen remschijven, niet voor geperste remschijven.

Welke schijfremmen gebruikt men meestal voor een racefiets?

Op racefietsen zitten meestal groepsets van de merken Shimano, SRAM of Campagnolo. Je kunt het beste schijfremmen gebruiken die passen bij die groepset. Kom je er niet uit welke onderdelen je precies hebt? Onze productspecialisten kijken graag even met je mee, dus neem zeker contact met ze op.

Welke remschijven heb ik nodig voor de racefiets?

Op racefietsen worden meestal 160mm schijven in het voorwiel en 140mm of 160mm schijven in het achterwiel gebruikt. Verder is het verstandig om bij het merk te blijven dat al op de fiets zit. Heb je bijvoorbeeld een Shimano groepset? Dan kun je voor een Shimano remschijf gaan. De maat staat op de oude schijf geschreven.

Hoe lang gaan remblokjes van schijfremmen mee?

Hoe lang remblokken meegaan is sterk afhankelijk van hoe ze worden gebruikt. Fiets je vooral in droge omstandigheden, op vlak terrein en veel op asfalt? Dan zullen de blokken heel erg lang meegaan, duizenden kilometers. Fiets je in de regen, modder en met lange afdalingen? Dan kunnen de schijfremblokken veel sneller slijten. Als er een pasta van water en zand ontstaat die op de remblokken en remschijf gaan zitten, kunnen de blokken in 100 kilometer versleten zijn.

Wat is beter hydraulische of mechanische schijfremmen?

Hydraulische schijfremmen hebben geen remkabel, maar een leiding gevuld met olie. Daardoor kun je het remmen veel beter doseren. Mechanische schijfremmen werken wel met een remkabel. Dat maakt ze makkelijker in onderhoud. De remprestaties zijn wel een stuk minder. Deze remmen vind je dan ook vooral terug op fietsen uit het lagere segment.

Welke remschijven voor de MTB?

Als je met Shimano-onderdelen fiets kun je goed voor de Shimano RT-MT900 Ice-Tech remschijven gaan. De remschijven zijn zo ontworpen dat ze zeer snel warmte afvoeren. Bovendien zijn ze licht van gewicht en te gebruiken op zowel de mountainbike als racefiets.

Hoeveel mm moeten remschijven zijn?

De schijven hebben een bepaalde diameter, meestal tussen 140 en 203mm. Als je voldoende remkracht ervaart, kun je bij vervanging voor dezelfde diameter gaan. maar natuurlijk ook een dikte. Schijven van Shimano zijn nieuw 1,8mm dik en moeten worden vervangen vanaf 1,5mm dikte. SRAM heeft schijven van 1,85mm dik en moeten worden vervangen vanaf 1,55mm dikte.

Welke remmen gebruikt men meestal voor een MTB?

Mountainbikes worden tegenwoordig altijd met schijfremmen gemaakt. Het merk verschilt per fiets.

Hoe weet ik welke remblokken ik nodig heb?

Welke remblokken die je nodig hebt, is afhankelijk van het type rem dat je hebt. Check dus in de handleiding van je fiets op de remklauw welk type remmen je hebt, op basis daarvan kun je passende remblokken vinden. Kom je er niet uit? Vraag dan onze productspecialisten om met je mee te kijken.

Wat is het verschil tussen post mount, flat mount en IS-standard?

Schijfremmen kunnen op verschillende manieren worden gemonteerd. Een frame en voorvork en de remmen zijn op een bepaalde manier ontworpen. Dat kan post mount, flat mount en IS-standard zijn.
 
– Post mount remmen en fietsframes hebben schroefgaten die 74mm uit elkaar staan. De montagepunten op de vork of het frame steken uit. Een post mount rem kan met een adapter op een flat mount fietsframe een voorvork worden gemonteerd.

– Flat mount remmen monteer je direct op een flat mount frame. Er zit geen ruimte tussen de rem en het frame. De schroefgaten zitten 70mm uit elkaar. Deze rem past niet op een Post Mount frame.

– IS-Standaard remmen hebben schroefgaten in de zijkant van de remklauw. Die schroefgaten staan 51mm uit elkaar.

Welke schijfrem adapter heb ik nodig?

De adapter die je nodig hebt is afhankelijk van het type rem dat je hebt (post mount, flat mount en IS-standard) en de grootte van de remschijf. Als je een grotere remschijf monteert, moet de remklauw ook wat verder komen te staan.

Wat is het verschil tussen 6-bolt en centerlock?

Bij Centerlock wordt de remschijf doormiddel van een grote ring gecentreerd en op de as van het wiel vast gemaakt. Bij 6-bolt zit de schijf met 6 losse boutjes vast op het wiel. Bij centerlock remschijven zit de remschijf is daarmee altijd netjes gecentreerd en het bevestigen gaat snel, met maar één bevestigingsring. De meeste nieuwe fietsen en wielen komen met centerlock remschijven.

Lees verder