Campagnolo Bora C23 | Meer dan alleen een bredere velg

Gastblogger | 19 december 2024

Dit voorjaar lanceerde Campagnolo de vernieuwde Bora WTO C23 wielsets. De Campagnolo Bora wielsets zijn al jaren een begrip in het wielrennen en hebben de laatste jaren bijna de status van een merk op zich bereikt. Met de nieuwe C23-versie brengt Campagnolo niet alleen een bredere velg, maar ook een perfecte combinatie van lichtgewicht, stabiliteit bij hoge snelheden en perfecte handeling op hoge snelheden op de meest uitdagende parcoursen. In deze blog nemen we de kenmerken van de Bora C23 uitgebreid onder de loep.


De velg: bredere velg voor betere prestaties

Het belangrijkste onderdeel van een wielset is natuurlijk de velg. De Campagnolo Bora WTO C23 is gemaakt van ultralicht, handgemaakt carbon, door Campagnolo aangeduid als H.U.L.C. (Handmade Ultra-Light Carbon). Dankzij deze nieuwe carbonconstructie is de C23-versie meer dan 100 gram lichter dan zijn voorganger. Zoals de naam al aangeeft, heeft de wielset een interne velgbreedte van 23 mm, wat 4 mm breder is dan voorheen. Dit biedt enkele voordelen die zowel de rijervaring als de prestaties verbeteren.


De bredere velg optimaliseert de aerodynamische vorm, vooral in combinatie met bredere banden van bijvoorbeeld 28 mm, wat tegenwoordig de standaard is. De velg en band vormen samen een druppelvormig profiel, wat zorgt voor een dynamischere luchtstroom. Dit ontwerp komt niet alleen de aerodynamica ten goede, maar biedt in combinatie met bredere banden ook een betere stabiliteit en controle, zelfs bij hogere snelheden.

Net als andere Campagnolo wielen, maakt ook de Bora C23 gebruik van de 2-WayFit Technologie. Door het dichte velgbed zijn zowel draadbanden als tubeless banden gemakkelijk te monteren op de wielset, zonder de tussenkomst van velglint.


Lagers en naaf: ultralichte en soepele prestaties

De Campagnolo Bora WTO C23 is, net als zijn voorgangers, uitgerust met USB-keramische lagers (Ultra Smooth Bearings). Deze zorgen voor minimale wrijving en een soepelere rotatie van de wielen, wat resulteert in een hogere efficiëntie en snelheid. De USB-lagers zijn van het cup-and-cone type, wat ze gemakkelijk afstelbaar en eenvoudig te onderhouden maakt. Ook de naaf heeft een aerodynamische geoptimaliseerde vorm, die samen met de rest van de wielset voor een aerodynamisch geheel zorgt.

Vernieuwde graphics, maar vertrouwd spaakpatroon

Wat direct opvalt aan de nieuwe Bora-wielen zijn de vernieuwde graphics, die een modernere look hebben gekregen en nu nog beter passen bij de designs van huidige racefietsen. Het spaakpatroon daarentegen is nog steeds het vertrouwde G3-patroon, met 8 groepen van 3 spaken. Dankzij dit ontwerp, waarbij aan één kant tweemaal zoveel spaken zitten, zorgt de G3-technologie voor een perfecte spanningsbalans in het wiel. Dit verhoogt de stijfheid en verbetert de energieoverdracht. Daarnaast reduceert dit iconische ontwerp het gewicht en absorbeert het trillingen beter.


Conclusie: Campagnolo’s innovatie en kwaliteit

Concluderend kan worden gesteld dat de nieuwe Bora C23 wielsets enkele nieuwe en vertrouwde Campagnolo-technologieën combineren om tot een hoogwaardige wielset te komen. Dankzij de bredere velg, vernieuwde carbonconstructie en modernere graphics is de nieuwe Bora aerodynamischer dan ooit en heeft hij ook een aantrekkelijker uiterlijk. Vertrouwde technologieën zoals het G3-spaakpatroon en de USB-keramische lagers zorgen voor een uiterst stabiele wielset met een soepele loop.

De Bora C23 wielsets zijn bij Futurum verkrijgbaar met een velghoogte van 35 mm, 45 mm en 60 mm.

Lees verder