De 9 grootste ergernissen van elke wielrenner en mtb’er

Kevin Timmerman | 20 december 2019

Elke wielrenner of MTB’er krijgt ermee te maken. Een smerige vastlopende ketting, lekrijden of drijfnatte sokken. Als je net begint met wielrennen kan je jezelf een hoop ergernis besparen door deze blog te lezen. En als je een doorgewinterde fietser bent, dan is het een feest van herkenning. Met als kers op de taart: de oplossing om je nooit meer te hoeven ergeren!

Een smerige ketting

Menig wielrenner of mountainbiker heeft tientallen euro’s uitgegeven om het perfecte smeermiddel te vinden voor de ketting. Olie, wax, dry of wetlube? Het blijft lastig. Iets te veel smeren resulteert al snel in een plakkerige en pikzwarte ketting, terwijl te weinig een piepend, krakend en overmatig snel slijtend systeem oplevert. Dan toch maar liever teveel dan te weinig. Je ketting loopt dan gesmeerd, maar wat nou als je achterband onderweg lek raakt? Je handen zitten dan al snel onder de smurrie. Bovendien trekt een té vettige ketting vuil aan, waardoor zand gaat fungeren als schuurmiddel en al je draaiende onderdelen langzaam vernietigt. Wil jij je nooit meer ergeren aan een vieze, vettige en knarsende ketting? Probeer dan een smeermiddel dat goed doordringt tot de kleinste plekjes en niet te vettig is. Squirt Chain Lube is een uitstekende keuze! Het trekt geen stof en zand aan en brengt een dunne beschermlaag aan op de ketting. Voor de mountainbike is het verstandig om het smeermiddel aan te passen aan de omstandigheden. De Muc-off Wet Lube bij regenachtige omstandigheden, en de Dry Lube bij droog weer!

Squirt Chain Lube smeermiddel

★★★★★

“Ideaal! Vooral bij droog weer dagen plezier. Geen zwarte aanslag. Gebruik het al jaren. Beste wat er is.”
– John

Lekrijden

Je zult het altijd zien. Op een prachtige zonnige dag begint het plots te regenen en tegelijk rijd je lek. Hoe kan je de kans op een ergernis als deze nou zo klein mogelijk maken? De beste oplossing is voorkomen dat je lekrijdt! Zorg er allereerst voor dat je buitenbanden in goede staat verkeren. Een band met weinig profiel en veel droogtescheurtjes maakt de kans op lekrijden een stuk groter. Kijk je banden daarom regelmatig na en vervang ze tijdig.
Zorg er daarnaast voor dat je banden op de juiste spanning zijn. Op de wang van de band staat vaak aangegeven tot hoeveel bar je ze kunt oppompen. Afhankelijk van je lichaamsgewicht, zit je met 8 bar vaak goed.
Als je echt nooit meer wilt lekrijden, dan is het aanschaffen van tubeless banden het overwegen waard. Zeker voor MTB’ers! Je kunt met een lagere bandenspanning rijden en de kans op snakebites wordt nihil. Dankzij de anti-lek vloeistof wordt een lek zelfs tijdens het fietsen automatisch gedicht. Daardoor kan je jouw fietsrit zonder problemen afmaken. Je hebt hiervoor wel geschikte velgen nodig. Meer over tubeless banden lees je in deze blog.
Rijd je onverhoopt toch lek? Dan scheelt het een hoop als je goed bent voorbereid. Met de volgende spulletjes in je zadeltas is het klusje snel gepiept!

Co2-pomp
Co2-patroon
Setje Bandenlichters
Binnenband

Koude vingertoppen

Het krijgen van koude vingertoppen is zo hardnekkig dat we er zelfs al een complete blog aan hebben gewijd. Wil jij dus graag weten hoe je ervoor zorgt dat je nooit meer last hebt van koude vingers tijdens het fietsen? Lees dan verder!

Mensen die hun telefoon gebruiken op het fietspad

Stoor jij je ook vaak aan slingerende fietsers op het fietspad? Vaak omdat ze zijn afgeleid door het gebruik van de mobiele telefoon. Appen op de fiets is sinds juli 2019 verboden. Dat scheelt. Heb toch nog vaak last van fietsers die zijn afgeleid door de mobiel of niet goed opletten? Met een compacte fietsbel of een handige HideMyBell kan je ze waarschuwen. Wil je zelf graag je mobiel meenemen onderweg, bijvoorbeeld voor navigeren? De Quad Lock-houders zijn ideaal.

(73)

ja, op voorraad
(2)

ja, op voorraad

E-bikers die je inhalen op een klimmetje

Aj, pijnlijk. Je geeft alles op de beklimming van de Posbank en je bent bijna boven in een recordtijd. Word je plots gegroet door een dagfietser op een e-bike die je voorbij zoeft. Frustrerend natuurlijk, maar laat je niet ontmoedigen! Sterker nog, schakel een tandje bij en profiteer. Uit de wind ben je nog sneller boven.

Natte sokken

Goed beschermd tegen de elementen fiets je door de regen. Waterdicht regenjack aan, een goede broek en handschoenen. Plots worden je voeten koud. Je beweegt je tenen en voelt dat ze drijfnat zijn. Een probleem dat veel wielrenners en MTB’ers kennen. Maar wat doe je er aan? Een goede oplossing is het dragen van waterdichte overschoenen. Er zijn vele soorten op de markt. Let er altijd op dat ze echt waterdicht zijn. Dat wil zeggen, niet alleen het materiaal, maar ook de stiknaden en de randen. Dan weet je zeker dat regen niet door je schoenen kan dringen. De FUTURUM 4 SEASONS Shoe Covers zijn bijvoorbeeld een uitstekende keuze. Wil je er 100% zeker van zijn dat je droge voeten houdt? Ze bestaan echt: waterdichte sokken. Deze bijvoorbeeld van Sealskinz.

Tegenwind

Vooral in Nederland heb je er vaak mee te maken. Op verlaten polderwegen zonder enige beschutting en op dijken ontkom je er niet aan. Zeker als wielrenner moet je soms ploeteren en je gemiddelde snelheid even vergeten. Dat is dan ook meteen de enige oplossing. Maak jezelf niet te druk en laat de cijfers even los. Een rit met forse tegenwind en een gemiddelde van 27 km/h is een stuk effectiever dan een rit met de wind in de rug van 30 km/h. Wil je toch graag weten of je goed bezig bent? Dan is trainen op vermogen misschien iets voor jou! Daaraan heb je veel meer dan alleen maar kijken naar je gemiddelde.

Een route fietsen en dan op 59,3 kilometer uitkomen

Geen probleem uiteraard, dan heb je aardig wat kilometers weggetrapt. Maar we bedoelen uiteraard dat je niet op een mooi en rond getal uitkomt. Dat kan natuurlijk niet! Dus dan toch nog maar even een lusje maken van 700 meter om de zestig aan te tikken. Herkenbaar? Dan ben je net zo ‘wielergek’ als wij!

Laat verkeersvoorzieningen geen drempel vormen

In Nederland stikt het van de verkeersvoorzieningen. Een 800 meter lange omhooglopende straat met vier drempels die je het ritme van je sprint bergop onderbreken bijvoorbeeld. Of enorm hoge stenen afscheidingen op een rotonde die het fietspad van de rijbaan scheiden. In theorie bedoeld om ongelukken te voorkomen. In de praktijk rijd je er tegenaan. De enige manier om vervelende verkeersvoorzieningen te ontwijken, is om zoveel mogelijk de fraaie binnendoor weggetjes op te zoeken. Vermijd de drukke routes en stedelijke omgevingen zoveel mogelijk voor maximaal fietsplezier.

Lees verder