Hoe Van der Poel de Amstel Gold Race 2019 won? Een ongekend vermogen trappen!

Kevin Timmerman | 23 april 2019

Dat je een ongekend hoog vermogen moet trappen om een wielerklassieker op je naam te schrijven, werd ook het afgelopen weekend weer onomstotelijk bewezen. Vanuit geslagen positie kwam Mathieu van der Poel terug en rekende alsnog af met al zijn concurrenten. Zijn geheim? Een machtige eindsprint van zo’n 400 meter. In de slotmeters wist hij een ongekend hoog maximaal vermogen te trappen. Een wapen waarmee hij zich kon onderscheiden van de overige toprenners. Maar wat zegt dat vermogen en hoe meet je het?

Data, data, data

Net als tubeless rijden raakt ook het rijden met vermogensmeters meer en meer ingeburgerd. Waar het gebruik van een dergelijke meter voorheen alleen voor profrenners was weggelegd, zijn de prijzen tegenwoordig een stuk gunstiger en ziet ook de recreatieve fietser het voordeel er inmiddels van in. Er is immers geen betere indicator voor de intensiteit van de inspanning die je levert op de fiets dan het wattage. Dankzij het inzicht in deze gegevens kan je jouw energie tijdens trainingen en wedstrijden nog efficiënter inzetten, wat je ongetwijfeld zal merken in jouw prestaties. 4iiii, Quarq, Stages, steeds meer A-merken laten nadrukkelijk van zich horen. Een merk als Rotor gaat nog een stap verder en biedt cranks aan in combinatie met ovale kettingbladen, ook wel Q-rings genoemd, die het dode punt in de trapbeweging wegnemen. Dat is dubbel winst! Interessant feit voor Garmin Edge gebruikers is ook de aanwezigheid van Garmin in de vermogensmetersmarkt. Met de Vector 3 meet je onder andere jouw vermogen, je cadans en fietsdynamica. Deze gegevens worden tegelijkertijd naadloos geïntegreerd met alle Edge fietscomputers.

Single of dual?

Ben je op zoek naar een vermogensmeter in een iets lagere prijsklasse en vervang je liever niet de gehele crank? Dan is een single vermogensmeter mogelijk een interessante keuze. Een single vermogensmeter registreert enkel de kracht die op het linkerpedaal wordt uitgeoefend. Hierdoor wordt het vermogen aan één zijde gemeten en in de berekening verdubbeld om toch een totaal beeld te krijgen van het geleverde vermogen. Dat is minder nauwkeurig dan een dual vermogensmeter, maar de vraag is of dat een probleem is. Door namelijk iedere training op dezelfde wijze te meten, is het absolute getal minder van belang, maar het verschil in de gemeten waarden juist wel. Dan maakt het niet uit of je aan één zijde meet of aan twee zijden en profiteer je wel van de voordelen van een vermogensmeter.

Wat is watt?

Hoeveel kracht een renner op zijn pedalen zet wordt uitgedrukt in wattages. Elke fanatieke toprenner traint met wattages. Voor trainingsdoeleinden is het namelijk erg interessant om te weten wat nu de geleverde arbeid is. Maar waarom dan niet alleem meten aan de hand van snelheid en hartslag? Deze waarden geven een verkeerd beeld.

Zo is de snelheid nogal afhnakelijk van vele variabelen: wind mee of tegen, in een groep rijden of alleen, omhoog of naar beneden, enzovoorts. Daarnaast zal een renner die op kop rijdt altijd meer arbeid verrichten dan de overige renners en dus een hoger wattage trappen, maar heeft hij wel dezelfde snelheid.

Je hartslag zegt iets over de inspanning van jouw lichaam, maar niets over de daadwerkelijke inspanning op je fiets. Na een periode flink trainen kun je meer vermogen leveren met dezelfde hartslag! Daarom is het erg interessant om je vermogen te meten om te berekenen of je sterker bent geworden of niet. Bovendien kan je als wielrenner gerichter trainen of je energie beter verdelen tijdens een wedstrijd als je weet hoeveel watt je een aantal uren kunt volhouden. Daarnaast kan je dus aan de verhouding van je hartslag en het wattage aflezen hoe goed je conditie is.

Garmin Vector 3: 2 vliegen in 1 klap!

Met de Garmin Vector sla je 2 vliegen in 1 klap! Je hebt nieuwe pedalen én een vermogensmeter en in beide gevallen van uitstekende kwaliteit. Deze vermogensmeter geeft je inzicht in je cadans en vermogen. Bovendien is deze Vector 3 ontzettend eenvoudig te installeren en is het daarom heel makkelijk om hem op verschillende fietsen te gebruiken. Je hoeft alleen je pedaalarmlengte in te voeren en je kan gaan fietsen. Het kalibreren gebeurt automatisch, ook daarvoor hoef je geen ingewikkelde toeren uit te halen.  De Vector 3 is verkrijgbaar voor meting van totale vermogen en cadans (3S) en als uitvoering met als extra opties links/rechts balans en krachtsverdeling op de pedalen (3).

(12)

uitverkocht
(11)

uitverkocht

Lees verder