Gravelbikes: de hype voorbij! Elk zichzelf respecterend fietsmerk heeft tegenwoordig gravelbikes in de collectie. Toertochten voor gravelbikes schieten als paddenstoelen uit de grond. Het gezicht van de gravelbikecultuur, Laurens ten Dam, heeft inmiddels zijn eigen Live Slow Ride Fast corner op onze website en een eigen toertocht: de LTD Gravel Raid
Waarom is gravelbiken zo populair in Nederland en België?
De groei van de gravelhype is mede te danken aan de Strade Bianche. Deze klassieker over onverharde stroken groeide in korte tijd uit tot een van de meest bekeken wedstrijden. Ook vergelijkbare koersen trekken de aandacht, denk aan de Tro Bro Léon en, dichter bij huis, de Slag om Norg en de Antwerp Port Epic. Onverharde zones zijn een nieuw en aansprekend element in koersen. Gravelbiken is de doorvertaling daarvan naar de recreatieve fietswereld. Deze minder prestatiegerichte tak van sport voorziet in een behoefte. Je gaat geregeld van de verharde paden af en geniet zo optimaal van de natuur. Sommige gravelbikers trekken er met de rugzak op uit en gaan op fietsvakantie. Anderen rijden het hele jaar door met de gravelbike naar hun werk. Je zou dat ook met de mountainbike kunnen doen, maar een gravelbike is lichter en sneller!
Waar komt gravelbiken vandaan?
Hoewel wij in Europa natuurlijk graag denken dat alles in de fietswereld op ons continent begint, is dat niet altijd waar. Natuurlijk, de opkomst van de Strade Bianche is mede verantwoordelijk voor de populariteit van de gravelbike. Maar dat de Amerikaanse racefietsfabrikanten die we allemaal zo goed kennen vroeg zijn begonnen met het maken van dit hybride type fiets komt door vele gravelbikeraces die er in de Verenigde Staten ontstonden vanaf midden jaren 2000. De Dirty Kanza is de bekendste race, deze bestaat al sinds 2006. De Strade Bianche was in dat jaar nog geen profkoers.
Wat onderscheidt een gravelbike?
Je zou denken dat een gravelbike vooral lijkt op een cyclocrossfiets, maar dat is niet zo. Qua uiterlijk heeft hij meer weg van een racefiets, maar dan met brede banden. Een tweede verschil is de geometrie, waardoor je iets meer rechtop zit. Vergeleken met de compacte, performancegerichte cyclocrosser is een gravelbike erg geschikt voor lange ritten in een relaxte houding.
Welke onderdelen vind je terug op een gravelbike?
Kijkend naar de onderdelen lijkt een gravelbike wél meer op een cyclocrossfiets of mountainbike. De meeste gravelbikers kiezen voor schijfremmen, een Single Speed-groepset en SPD-pedalen. Er zijn inmiddels ook speciale gravelbike-onderdelen verkrijgbaar, zoals de Shimano GRX-groep en de Campagnolo Ekar 13-speed groepset. Op bandengebied is de Challenge Gravel Grinder-band een heel goede gravel keuze. Deze band heeft een profiel met kleine noppen centraal, voor een lage rolweerstand, en grotere noppen aan beide zijden voor optimale grip in de bochten. Maar ook andere merken hebben tegenwoordig een collectie gravelbanden opgenomen in hun assortiment. Idealiter is een gravelband breder dan een cyclocross band, 38 tot 42 mm. Ze zijn echter verkrijgbaar vanaf 30mm en tot 50mm.
Welke kleding draag ik als gravelbiker?
Er komt steeds meer speciale gravelbikekleding op de markt. Groen is een populaire kleur, het design is casual en de pasvorm vaak wat losser dan van gewone wielerkleding. Shimano heeft met de RX800 de primeur van de eerste specifieke gravelschoen. Deze combineert eigenschappen van een race- en mountainbikeschoen: een stijve carbonzool voor snelheid, extra noppen voor grip en goede bescherming tegen slecht weer. Omdat zoals gezegd gravelbiken de trend voorbij is, heeft ieder groot merk tegenwoordig specifieke gravelschoenen in het assortiment.
Naast al deze kleding zijn er ook gravelgerichte zonnebrillen op de markt. Deze hebben lenzen die gericht zijn op offroad gebruik. Met een gravelbril wil je een breed zichtsveld, optimaal contrast en lenzen die in verschillende omstandigheden geschikt zijn.
Shimano RX800 Gravelbikeschoenen Heren & Dames
Bestel ze nu op FuturumShop.nl. GRATIS bezorgd vanaf € 30,-
Nu bestellen
Bikepacking: voor de echte avonturiers
Vroeger ging je op fietsvakantie met je hele familie. Zware fietsen, zware tassen, zere kont en het ging allemaal maar wát langzaam. Zeker gezellig, maar sportief? Nu is er bikepacking. Gewoon een marketingterm waarmee de fietsvakantie hip gemaakt wordt? Een beetje waar, ja. Maar het is wel degelijk een andere ervaring. Een dunnebandenfiets is nu eenmaal wendbaarder en lichter. Je maakt dus makkelijker meer afstand en daarmee zijn de grenzen van je avontuur ruimer. De grootste beperking aan bikepacking met een normale racefiets is simpelweg het terrein. Zonder asfalt geen rit. Met een gravelbike zijn er geen beperkingen. De rolweerstand is nog steeds lager dan bijvoorbeeld bij een mountainbike en het gewicht van de fiets ook. Perfect voor langere afstanden.
Zoals eerder benoemd zijn de gravelbike en bikepacking rages sterk aan elkaar verbonden. Op iedere beurs zie je ze weer: fietsen volgepakt met uit de kluiten gegroeide zadel-, en frametassen. De Topeak Backloader is inmiddels één van de beste verkochte zadeltassen. Maar ieder zelf respecterend merk heeft inmiddels vergelijkbare tassen op de markt gebracht. Omdat de populariteit van gravelbiking en bikpacking hand in hand gaan beginnen er ook specifiek op gravelbikes gerichte tassen op de markt te verschijnen. Zodat je nooit en te nimmer een grote rugtas hoeft te dragen, want dat is op langere afstanden verre van ideaal. Met een tas voor je stuur, een frame- en zadeltas en een gereedschapsbidon zit je al snel aan dertig liter ruimte. En dat is meer dan een gemiddelde rugtas en voldoende om alles wat essentieel is mee te nemen!
Deze blog is op 3 februari 2020 geschreven door: Fons Vaneker. Op 14 februari 2022 is deze geüpdatet met de meest recente gravelbike en bikepacking artikelen.