De ervaring van een deskundige is goud waard! Ruben is productspecialist bij FuturumShop en maakte eind 2019 de overstap naar schijfremmen. We vragen hem naar zijn ervaringen.
Hoe bevallen de schijfremmen je?
“In het begin was ik sceptisch, want ik had nooit problemen met mijn velgremmen. In de regen merkte ik wel dat de remkracht achteruitging, maar ik stond steeds op tijd stil. Na één rit met schijfremmen was ik echter verkocht! Wat opviel, was hoe goed ik kon doseren. Lichtjes remmen, vol in de ankers en alles ertussenin doe ik nu met één vinger.”
Wat zijn de voordelen van schijfremmen?
Ben jij er nog niet van overtuigd dat je schijfremmen nodig hebt? We hebben de voornaamste argumenten voor je op een rijtje gezet:
1. Je kunt heel gedoseerd en uitgebalanceerd remmen;
2. Je hebt een gegarandeerde remkracht in alle weersomstandigheden;
3. Je hoeft minder vaak nieuwe (carbon) wielen aan te schaffen omdat je geen remrand hebt die verslijt;
4. Je kunt bredere banden monteren. Meer grip en comfort dus;
5. Je stapt over op steekassen. Veel steviger dan snelspanners en daarmee ook veiliger.
Wat is voor jou het belangrijkste voordeel?
“Veiligheid! Afgelopen zomer ben ik naar de Mont Ventoux geweest voor Klimmen tegen MS. Ik baalde er stiekem van dat de fiets ietsje zwaarder was dan mijn vorige, maar vergat dat snel. Vlak voor de top begon het hard te regenen, dus de afdaling zou spannend worden. Toch begon ik andere afdalers in te halen. Afremmen kostte me geen enkele moeite. Het feit dat ik nu met 28 millimeter brede banden kan rijden, zal ook hebben geholpen.”
Zijn er ook nadelen?
“Vrijwel alle schijfremsystemen zijn hydraulisch, wat het onderhoud complexer maakt. Zodra de remkracht afneemt, moet ik leidingen ontluchten. Ook had ik in het begin last van een aanlopende remschijf. En uiteraard moeten de remblokken en -schijven af en toe vervangen worden. Met de juiste gereedschappen is dat gelukkig helemaal niet zo moeilijk. Alles overziend, raad ik schijfremmen daarom zeker aan.”
Je fiets ombouwen?
Mogelijk denk je als echte doe-het-zelver: ik bouw mijn huidige racefiets gewoon om! Helaas moeten we je teleurstellen. Lang verhaal kort: het is onbegonnen werk! Een aantal redenen op een rijtje:
– Je naven moeten vervangen worden omdat je overstapt op steekassen;
– De spaken moet je vervangen om de druk op je wielen, die totaal anders is dan bij velgremmen, te weerstaan
– Je frame is te smal;
– Je frame heeft geen bevestiging voor de schijfremklauwen.
Welke wielen kies je?
“Het aanbod van wielen voor schijfremmen groeit. Een overstap naar schijfremmen maakt me klaar voor de toekomst en zorgt ervoor dat ik het mooiste materiaal kan blijven gebruiken. Op fietsen die geschikt zijn voor schijfremmen kun je bredere wielen en banden monteren, zelfs tot 33 mm. Mijn crossfiets kan dus op Marktplaats!”
Mechanishe- of hydraulische schijfremmen?
“Hydraulisch! Mechanische schrijfremmen zijn iets makkelijker te onderhouden, maar presteren minder. Door wrijving van de kabel gaat een gedeelte van de kracht die je uitoefent op je remhendel verloren. De remweg is langer en je rem is minder goed te doseren. Hydraulische remmen leveren echt superieure prestaties.”
Wij helpen je op weg met praktische instructievideo’s!
Op onze Mechanic Monday pagina laten wij je zien hoe je schijfremmen moet monteren en hoe je schijfremblokjes kunt vervangen! Bekijk de video’s op onze Mechanic Monday pagina.
Deze blog is geschreven door: Fons Vaneker.