Na Parijs-Roubaix 2021 kopten de media meermaals over de bandentechniek van winnaar Sonny Colbrelli. Colbrelli reed 2 keer lek zonder te stoppen. Hoe dat mogelijk was? Het antwoord is eigenlijk simpel en het ligt al jaren voor het grijpen; TUBELESS. In het geval van Colbrelli waren de banden van Continental
Wat is tubeless?
De tubeless-techniek bij wielrennen komt uit het mountainbiken, maar daarvoor is het afgekeken van de automotive branche. Een autoband wordt direct om de velg gelegd, zonder binnenband. Tubeless banden hebben dus geen binnenband. Ze sluiten aan op een luchtdichte velg. Wil je een tubeless fietsband, dan moeten de velgen dus luchtdicht zijn. Wil jij ook tubeless rijden? Let op dat je wielen tubeless ready (TLR) zijn. Als dat zo is moet je de velgen afplakken met tubeless velglint.
Wat heb je nodig en waar moet je op letten bij de montage?
Lees verder over wat je allemaal nodig hebt om tubeless te rijden en waar je bij de montage op moet letten.
Minder kans op lekrijden
Wil je nooit meer in de berm lopen hannesen met minipompjes en bandenlichters? Dan is een overstap naar tubeless zeker het overwegen waard. Zoals het woord het al zegt, gebruik je geen binnenband. Een lek wordt geheel automatisch gedicht dankzij speciale anti-lek vloeistof; je kunt altijd door. De anti-lek vloeistof kun je zowel preventief als curatief gebruiken. Maak het jezelf makkelijk en monteer je banden en voorzie het alvast van de sealant, zeker als je Parijs-Roubaix-achtige omstandigheden tegemoet gaat.
Lagere rolweerstand
De rolweerstand van tubeless banden is een stuk lager dan van standaard racebanden. Het ontbreken van een binnenband zorgt voor minder wrijving en dus een lagere rolweerstand, waardoor jij sneller gaat fietsen! Vanzelfsprekend is een tubeless band lichter dan de combinatie van binnen- en buitenband en daardoor een stuk efficiënter.
“Ik merkte echt direct het verschil toen ik de eerste meters op tubeless banden reed op mijn cyclocrossfiets. Het rijdt echt lichter en het voelt makkelijker. Vooral in de bochten profiteer je van meer grip. In de bossen zijn genoeg boomwortels te vinden waar je makkelijk een stootlek (snakebite) kunt krijgen wanneer je met een binnenband rijdt. Ik rijd nu 2 jaar tubeless en heb nog geen enkele keer lek gereden!”
– Claudia van FuturumShop in 2020
Meer grip en comfort?
Rijden met een lagere bandenspanning, zonder afbreuk aan prestaties? Dat kan met tubeless. Dat is vooral interessant voor cyclocrossers en MTB’ers, want voor hen is grip erg belangrijk. Maar ook voor wielrenners kan het prettig zijn, bijvoorbeeld als het regent of op een bochtig parcours. Met iets zachtere banden worden oneffenheden in het wegdek bovendien beter weg gefilterd, wat resulteert in meer comfort.
En wat doen de profrenners op de weg?
Prestatiegerichte mountainbikers en cyclocrossers zijn massaal overgestapt naar tubeless. De voordelen zijn duidelijk: meer grip op een zachte ondergrond en een kleinere kans op snakebites en lekrijden. Op de weg zijn de voordelen iets kleiner, maar al in de Tour de France 2019 reden enkele teams hun ploegentijdrit al met de Continental Grand Prix 5000 TL en de Vittoria Corsa TLR. En nu is daar dus het grote bewijs van Sonny Colbrelli die, naast zijn formidabele prestatie uiteraard, met tubeless banden de winst naar zich toetrok. Hij hoefde niet van de fiets af en kon met twee lekke banden doorrijden, omdat de sealant (of stopverf, zoals hij het zelf noemt) zijn werk deed.
“Ik rijd al drie seizoenen tubeless op de weg. Mijn voormalige ploeggenoten bij Team Parkhotel Valkenburg reden ook tubeless. Tijdens wedstrijden heb ik een paar keer profijt gehad van mijn tubeless banden. Toen ik lek reed kon ik mijn wedstrijd nog met +- 0.5 bar minder bandenspanning vervolgen en hoefde ik me niet af te laten zakken om mijn wiel te verwisselen. Daarnaast ervaar ik meer grip bij wedstrijden met slecht wegdek, klinkers, kasseien en gravel omdat je met minder druk kunt rijden. Ik ben ook erg tevreden over de grip op bochtige en natte parcoursen.”
– Loes van FuturumShop in 2020