Als je fietst wil je zo min mogelijk weerstand hebben. Daarom zoeken veel fietsers naar mogelijkheden om zo aerodynamisch mogelijk te zijn en materiaal steeds lichter van gewicht te maken. Toch is er nog een plek waar veel winst te behalen is: je bandenspanning.
Weerstand
Naast luchtweerstand en zwaartekracht is de rolweerstand ook een kracht die je weerstand biedt. Vroeger werd er gedacht dat je zoveel mogelijk druk in de band moest doen, want een zachte band kon nooit snel rollen. Toch blijkt dat helemaal niet waar te zijn. Als je uitsluitend op zeer glad asfalt of op een wielerbaan fietst, kun je de banden inderdaad het beste flink hard zetten met 8 bar of meer. Zodra de weg echter iets minder glad is, gaat een te harde band ‘stuiteren’. Daarmee verlies je veel voorwaartse snelheid. Hoe harder een band, hoe groter de kans op lekrijden ook is.
Wat is BAR en PSI?
De druk in een band wordt gemeten in BAR of PSI. De druk op aarde is ongeveer 1 bar. PSI staat voor ‘Pound-force per square inch’ en is dus een andere manier van meten. Ter vergelijking: 1 bar druk staat gelijk aan 14,5 psi.
Welke druk moet er in mijn banden?
Om te bepalen welke druk er in je banden moet, dien je rekening te houden met een aantal factoren: de bandbreedte, je gewicht en de ondergrond waarop je gaat rijden. Hoe minder druk je in de band doet, hoe groter het contactoppervlak met de weg is. Als dat contactoppervlak groter wordt, heb je meer grip. Ook staat er op de zijkant van de band vaak geschreven wat de minimale en maximale druk is die in een band kan.
Voor bandendruk kun je drie stelregels aanhouden:
1. Hoe breder de band, hoe minder druk je er in hoeft te doen.
2. Een zwaardere fietser moet meer druk in de band doen dan een lichte renner
3. Hoe slechter het wegdek, hoe lager de druk mag zijn.
Wat gebruiken de profs?
De renners van Team Visma | Lease a Bike hebben allemaal een eigen, favoriete bandendruk. Velen houden het graag voor zichzelf, om de concurrentie niet wijzer te maken. Het is wel duidelijk dat renners een veel minder hoge druk gebruiken dan vroeger. Toen was het niet gek om tot 12 bar in de banden te hebben. Nu zie je vaker een druk van rond de 6-7 bar, afhankelijk van de ondergrond waarop gereden wordt. Als er kasseien in het parkoers liggen, gaat de druk nog flink omlaag.
Racefietsbanden
De meeste racefietsen hebben een bandbreedte van 25mm. Daarbij kun je aanhouden dat de druk in je banden ongeveer 10% is van je gewicht. Weeg je bijvoorbeeld 70 kilo, dan is een druk van maximaal 7 bar een mooi uitgangspunt. Als je bredere banden gebruikt, kan die druk lager. Heb je bijvoorbeeld 28mm banden, dan is een kleine 6 bar voldoende.
Tabel met richtlijnen
Onderstaande tabel geeft een indicatie welke druk bij jouw bandenmaat en lichaamsgewicht past. Let op! Dit is een algemene richtlijn, speel zelf ook met de druk in je banden om voor jezelf de meest geschikte druk te vinden voor de omstandigheden waarin jij fietst. Als je alleen maar op asfalt fietst zul je met meer druk kunnen en willen rijden dan wanneer je in Drenthe of zelfs Vlaanderen de kasseien wilt berijden. Ook het weer en je velgbreedte speelt een rol. Let tenslotte ook altijd op de minimale en maximale bandenspanning van jouw banden, dat staat altijd vermeld op de band en/of de verpakking.
Bandbreedte |
+/- 60 kg. |
+/- 80 kg. |
+/- 100 kg. |
23 mm |
6.5 bar |
8.0 bar |
8.9 bar |
25 mm |
6.0 bar |
7.3 bar |
7.8 bar |
28 mm |
5.2 bar |
6.3 bar |
6.7 bar |
30 mm |
4.5 bar |
5.1 bar |
5.8 bar |
Sem Versteeg, mechanieker bij Team Visma | Lease a Bike heeft daarnaast nog een handige tip:
“Probeer ook eens uit welke bandendruk je fijn vindt, speel ermee. Als het regent of als het wegdek nat is, verlaag dan de druk met 0,3 tot 0,5 bar. Je zult merken dat dat je grip vergroot.”
Fietspomp met drukmeter
Om nauwkeurig te kunnen bepalen hoeveel druk er in de banden zit, gebruik je een fietspomp met drukmeter. Deze heeft een meter waarop je kunt aflezen van de druk is. Een goed voorbeeld daarvan is de XAND vloerpomp. Deze heeft een vrij grote luchtkamer, waardoor je een band snel hebt opgepompt. Je kunt een maximale druk van 11 bar bereiken, ruim voldoende voor zelfs baanfietsen.