De vermogensmeter maakt een razendsnelle opmars op de Nederlandse wielermarkt. De Velocomp Powerpod maakt het toegankelijk voor iedereen. Voor een dergelijk scherpe prijs maak je de stap naar accurate vermogensmeting voor iedere training snel en makkelijk. Van een installatie kun je nauwelijks spreken: hang deze powerpod met de meegeleverde mount onder je stuur, leg contact via ANT met je fietscomputer en je bent klaar om te gaan! Geen ingewikkelde kalibratieprocessen: twee korte ritjes en hij is klaar om te meten. Deze Velocomp Powerpod stelt je wattage op een datagedreven wijze vast. De vermogensmeter is niet direct verbonden met je fiets, maar gebruikt gegevens van onder andere je ingestelde profiel, je cadans- en snelheidssensor en je fietsnavigatie en/of smartphone om vast te stellen welk vermogen je trapt. De Powerpod baseert je wattage op een totaal van 800 berekeningen per seconde en komt daarmee zeer dicht in de buurt van dure powermeters qua maximale accuratie-afwijking. Bovendien kan hij zelfs de verschillen tussen links- en rechts vaststellen (mits je een cadanssensor gebruikt).
Mooi concept, goed geprijsd. Gezien mijn SRAM groep keuze gemaakt voor deze Velocomp powerpod. Het lijkt een goed alternatief voor een powermeter in de crankarm. Koppelen gaat in eerste instantie eenvoudig. Naderhand blijkt de batterij korte levensduur te hebben (veel korter dan een gemiddeld Garmin of Wahoo fietscomputer) en blijken de metingen alle kanten op te gaan. Wekelijkse kalibratie is nodig om nog iets te hebben aan dit apparaat. FTP testen zijn er eigenlijk niet mee te doen, zelfs na kalibratie, wijken de gemeten wattage teveel af (ik zou willen dat ik in 8 weken 15% FTP toename heb :) ). Leuk apparaat als je wilt zien wat je ongeveer aan wattage wegtrapt, echt accurate metingen zijn er niet mee te doen. Daarnaast is de stopt het apparaat met meten wanneer je een rit pauzeert op een Wahoo of Garmin meter. Je moet dan 'hard reset' uitvoeren om weer wattage te zien. Ook heeft de meter veel last van tegenwind en meewind. Zo kan je met een forse tegenwind, zonder extreme inspanning 1000+ W trappen en krijg je met een forse meewind met hele diepe inspanning niet meer dan 100W weggetrapt. Conclusie: leuk concept, werkt alleen niet. Dus spaar door voor een vermogensmeter in de crankarm of in de pedalen!