Geschiedenis
FuturumShop.nl is gestart met online verkoop in 2000. En vandaaruit heeft het bedrijf een snelle groei doorgemaakt. In vogelvlucht een overzicht:
1999 - Jaar van oprichting. Harmen van der Meulen (19 jaar) start met de voorbereidingen met als basis Iceshop shoppingsoftware, ontwerp en design door Bas van Wetten en commerciële ondersteuning door Marcel Kranenburg. Het idee is om een online fietsenshop te beginnen voortgekomen uit de liefde voor het wielrennen (Marcel Kranenburg en Harmen van der Meulen zijn beiden actief wielrenner).
2000 - Start online verkoop. De eerste bestellingen in januari komen binnen via een eenvoudig e-mailformulier waar klanten enkel nog een Polar hartslagmeter konden bestellen. In maart van dit jaar start een echte webshop en wordt het aantal leveranciers uitgebreid. Ook wordt het prille bedrijf geconfronteerd met een overnamebod. Deze wordt afgeslagen en later bekritiseerd in Money (Quote magazine) en FEM Business (Elsevier magazine) onder de titel “Cashen in het internettijdperk”. Marcel Kranenburg en Bas van Wetten verlaten het bedrijf. FuturumShop verwerkt 369 bestellingen met een omzet inclusief BTW van 99.930 gulden. Bestellingen komen voornamelijk binnen via het eigen affiliate programma van FuturumShop.
2001 - Volledig jaar. Het eerste volledige jaar van de webshop kenmerkt zich vooral door stilte en rust. De internethype is verdwenen en de verkoop komt nog nauwelijks op gang. Slechts 588 bestellingen en een omzet van 183.638 gulden zorgen ervoor dat er zeker nog geen sprake is van enig succes. Oprichter Harmen van der Meulen slaagt voor zijn HBO opleiding Commerciële Economie en besluit 100% verder te gaan met de uitbouw van FuturumShop. De lancering van enkele cobranded shops zorgen voor een kleine groei in aantal bestellingen. Een van de bekendere voorbeelden zijn van provider Planet, die met een cobranded FuturumShop fietsenshop start.
2002 - Tekenen van groei. Er beginnen tekenen van groei te ontstaan. Het aantal bestellingen verdrievoudigd tot 1724 en de omzet, voor het eerst in euro's, groeit sterk tot 244.311 euro. De eerste parttime medewerker dient zich aan en is tot op heden nog steeds in dienst. Een opvallend telefoontje uit Parijs door Ernst Duiverman zorgt ervoor dat in de tweede helft van dit jaar Futurumshop.fr een feit is. Een begin van een sterke groei in binnen- en buitenland.
2003 - Explosie groei. In augustus 2003 volgen 2 nieuwe fulltime medewerkers. Met 5920 bestellingen overtreft 2003 alle verwachtingen. De omzet komt uit op 1.062.847 euro en gaat voor het eerst door de 1 miljoen en er wordt gestart met betaalde reclame. Naast een fietsenshop wordt FuturumShop ook echt een fitness- en leisure shop met hometrainers, loopbanden, crosstrainers, indoor cycling fietsen en tafeltennistafels. FuturumShop Frankrijk, een onafhankelijke entiteit, kan terug kijken op een goed eerste jaar met zo'n 1000 bestellingen en enkele honderdduizenden euro's omzet.
2004 - Focus organisatie. Een enorme drukte zorgt ervoor dat organisatorisch de nodige hobbels genomen moeten worden. Om in de toekomst ook te onderscheiden van concurrenten wordt een uitgebreide service- en garantie afdeling ingericht die tot op de dag van vandaag het paradepaardje is van FuturumShop en waarover vaak lovend wordt gesproken door onze klanten. Met een omzet van 2.767.565 euro en 13.884 bestellingen is wederom bijna weer sprake van een verdrievoudiging van bestellingen en omzet en dit voor het derde jaar op rij. Het aantal medewerkers stijgt van 3 naar 8. FuturumShop Frankrijk maakt eenzelfde sterke groei door en komt uit op enkele duizenden bestellingen.
2005 - Verdere uitbreiding. Ondanks de sterk toegenomen omzet in 2004 groeit FuturumShop in 2005 ook nog met 50% tot een omzet van 4.419.289 euro. Het aantal bestellingen groeit nog sterker tot 24.434. De eerste tekenen van een afnemend orderbedrag per klant toont aan dat internetshoppen ingeburgerd raakt en webwinkeliers voorbereid moeten zijn op een afnemend gemiddeld orderbedrag. FuturumShop heeft nimmer verzendkosten berekent en doet dit, ondanks afnemende gemiddelde bestelwaardes, nog steeds niet. Een nieuwe wending in het persoonlijke leven van Robert Jan de Meijer, op dat moment nog woonachtig in Parijs en bevriend met Ernst Duiverman, zorgt ervoor dat later dit jaar FuturumShop Duitsland in Kleve wordt opgericht en de eerste Duitse bestellingen binnen komen bij FuturumShop GmbH. In Nederland wordt een nieuwe website gelanceerd.
2006 - De adempauze. Na 4 jaren van sterke groei wordt het businessmodel kritisch bekeken en wordt een adempauze ingelast om zodoende de organisatie sterker te maken en voorbereid te zijn op de ambitieuze jaren die volgen. De omzet groeit "licht" komt uit op 5.140.572 euro en het aantal bestellingen groeit tot 32.353. Zowel FuturumShop GmbH (Duitsland) als FuturumShop Sarl (Frankrijk) groeien sterk. Er wordt gestart met een outdoor afdeling waar klanten tenten, slaapzakken en rugzakken kunnen kopen. Het sluit aan bij de buitensport dat fietsen is. De fitness- en leisure afdeling, goed voor 20% van de omzet, wordt gesloten. De focus op individuele buitensporten wordt 100% gevolgd.
2007 - Adempauze voorbij. FuturumShop verhuist van een pand van 240 m2 naar een pand van 800 m2. De jaaromzet groeit sterk met 50% tot 7.596.829 euro, ondanks dat omzetmaker fitness en leisure is verwijderd uit de webshop. Het aantal bestellingen groeit tot 52.588. De gemiddelde orderwaarde daalt licht, desondanks blijft FuturumShop gratis verzenden. Individuele buitensporten, gratis verzending en een uitmuntende service blijven de focuspunten voor FuturumShop. De outdoorafdeling breidt verder uit en maakt een substantieel deel uit van de omzet.
2008 - Het magazine. In 2008 wordt de outdoor afdeling sterk uitgebreid met onder andere The North Face. Het eerste Futurumshop magazine is een feit en wordt gedrukt in een oplage van zo'n 50.000 stuks en verspreid onder de klanten van Futurumshop en meegestuurd met magazine als Fiets, Oppad en Outdoor magazine. Futurumshop breidt de individuele buitensporten verder uit met hardlopen. Het aantal bestellingen stijgt naar 76.180 en de omzet groeit door naar 9.933.086 euro. De totale omzet van Futurumshop groep stijgt naar zo'n 15.000.000 euro. Futurumshop staat in de Twinkle100: de lijst met de 100 grootste webshops (inclusief reissites).
2009 - Sterke merken. Voor het eerst doorbreekt het aantal Nederlandse bestellingen de 100.000. De eindstand op 31 december 2009 is 105.862 bestellingen op een omzet van 12.224.351 euro. De groepsomzet groeit richting de 20.000.000 euro. Het magazine wordt dikker en verder uitgebreid. FuturumShop is voor het eerst aanwezig op de Bike Motion beurs. Het aantal medewerkers ligt inmiddels in Nederland op 21, in Duitsland op 5 en Frankrijk op 10. De hardloopafdeling krijgt sterke merken toegevoegd met onder andere ASICS en Brooks. Een algemene tendens is dat meer en meer grote merken bewust kiezen voor online verkoop en regelmatig de keuze op Futurumshop laat vallen als een van de partijen om mee samen te werken. FuturumShop staat wederom in de Twinkle100.
2010 - Thuiswinkel Awards. In 2010 worden belangrijke keuzes gemaakt. Er wordt gestart met het neerzetten van een nieuwe webshop (lancering gepland voor 2011), er worden voorbereidingen getroffen voor een nieuwbouwpand van zo'n 2000 m2, het magazine wordt sterk uitgebreid tot een oplage van 200.000 stuks en het logistieke proces wordt verder geautomatiseerd. Het is tevens het jaar van een tweede plaats tijdens de Thuiswinkel Awards (nipt achter de nummer 1), 5 sterren op Kieskeurig.nl en de Wall of fame (muur waarop complimentjes van onze klanten komen). FuturumShop Sarl wordt omgedoopt tot sportshop.fr en verkocht. FuturumShop GmbH wordt verder samengesmolten met Nederland en dit vertaalt zich in een sterke groei eind 2010.
2011 - Druk jaar. Naast het feit dat de start in januari al goed is voor 40% groei in Nederland en 134% groei in Duitsland, is het ook het jaar dat FuturumShop verhuist naar een gloednieuw, op de groei gebouwd pand dat genomineerd wordt voor diverse architectuurprijzen.
2012 - Weer een druk jaar. FuturumShop groeit verder in kwaliteit, zowel intern als extern. Het magazijn wordt gefinetuned: het lijkt wel een gymzaal met alle belijningen, maar het werkt! Het assortiment wordt verdiept en de marketing- en content afdeling groeit sterk. De start van het FuturumShop Blog met bekende (oud)topsporters als Jochem Uytdehaage, Teun Mulder en Gert-Jan Liefers en de eerste FuturumShop Product verkiezing van het Jaar. De langverwachte nieuwe website is inmiddels in beta! Voor het tweede jaar op rij winnaar van de Thuiswinkel Awards en we noteren de miljoenste order. Veel feestjes dit jaar!
2013 – Dit jaar is FuturumShop verkozen tot Beste Logistieke Webshop van het jaar! Als reden hiervoor is vooral onze efficiënte interne organisatie en het gezond meegroeien van de organisatie met de sterke groei aan de voorzijde. Het jaar kenmerkt zich vooral door overal de puntjes op de i te zetten om in 2014 weer hard verder te groeien! En we introduceren “Same day delivery” voor complete fietsen. Cube is het eerste fietsmerk dat instapt in ons concept, waarbij onze fietsenmaker de fiets persoonlijk bij u thuisbrengt op de dag van bestelling!
2014 – Het FuturumShop magazine is dikker dan ooit en FuturumShop start tijdens de Olympische Spelen met de eerste TV commercials uit haar bestaan. Ook tijdens het WK voetbal is FuturumShop vol in beeld tijdens de STER reclames.
2015 - Het jaar waarin FuturumShop definitief de stap heeft gemaakt naar Omnichannel! Met de opening van de FuturumClub in Amsterdam is het eerste clubhuis van Nederland geopend waarbij de bezoekers geen bardienst hoeven te draaien. Die verzorgt Futurumshop! In dit clubhuis starten fiets- en hardloopgroepjes, kan iedereen gratis en vrijblijvend klussen aan zijn fiets en wordt heerlijke koffie met appeltaart geserveerd (of een tosti Gesink, Contador of Nibali tijdens de lunch). Het wielermuseum en de mogelijkheid jezelf volledig op te laten meten voorde perfecte zithouding op de fiets maken het clubhuis compleet! Het lijkt erop dat de winkelstraat nu echt tot het verleden gaat behoren en iedereen massaal online gaat bestellen. Ondertussen bouwen wij verder aan de meest klantvriendelijke en servicegerichte fiets- en hardloopwinkel van Nederland en werken we intern als een hecht team die voor elkaar door het vuur gaan! Op de valreep van dit jaar is nog een overeenkomst getekend met Team LottoNL-Jumbo en zullen Robert Gesink en Bram Tankink optreden in de commercials van Futurumshop! Op naar 2016!
2016 - Een fantastisch jaar dat start met opnames in Spanje van onze nieuwste commercial met Robert Gesink. Als partner van Team LottoNL-Jumbo werken we samen aan de grootste fan database van Nederland! Het EK zit er dit jaar niet in, maar het wordt wel een prachtige Tour de France met het echte oranje gevoel! Bij FuturumShop wordt 2016 het jaar van onze klant! Dit jaar stond, nog meer dan andere jaren, volledig in het teken staan van onze klanten. Een duidelijke focus op na de aankoop! Onze vaste klanten helpen en in het zonnetje zetten, maar ook uitdagen met onze Challenge Yourself campagne #mychallenge. We maken een stevige groei door en dromen al van het passeren van de 50 miljoen grens in 2018.
2017 - Dit jaar openen we maar liefst 2 nieuwe clubs: Apeldoorn en Utrecht. Meer en meer klanten komen hun bestellingen afhalen in de club in Amsterdam en het aantal bikefittings nemen flink toe. In zowel Apeldoorn, Amsterdam als Utrecht zetten we onze klanten perfect op de fiets. Clubs vol wielerpassie! Ons eigen brand Futurum begint los te komen. De meeste producten kennen een ontwikkeltijd van 2 jaar (!) en dus was geduld een schone zaak. Testen, testen en nog eens testen. Elke keer weer nieuwe prototypes maken. Een heel leuk proces, maar soms zou je willen dat je de perfecte wielerbroek sneller zou kunnen maken! Wij willen echter een echte gamechanger zijn: topkwaliteit tegen een scherpe prijs. En dat kan doordat we zelf de producten ontwikkelen en produceren, waar normaal gesproken de keten fabrikant-merkhouder-importeur-detaillist-consument is, slaan wij met onze aanpak vele kostbare schakels over. Er zitten nog vele ideeën in de pijplijn en elk kwartaal lanceren we een nieuwe item dat met passie en geduld is ontwikkeld. Onze #mychallenge campagne en ambassadeur Maarten Tjallingii geven het merk Futurum een extra boost. Het wordt een heel leuk en druk jaar met vele workshops (Mechanic Monday waarmee we iedereen leren om fietsen te maken), rides en clinics!
2018 – Dit was het jaar van een nieuwe website (Mobile first ontwikkeld, dus eerst op telefoon ontworpen en dat kleine scherm naar een desktop gebracht), maar ook FUTURUM.cc werd een feit. We maakten een grote stap met de kleding van FUTURUM en onderdelen van XAND, maar vooral de FUTURUM 4 SEASONS werd een groot succes.We waren op de radio met Bram Tankink, Tour de France campagne. Het was het jaar van de definitieve doorbraak van bestellingen met de smartphone. We kregen de ISO certificering 27001 en 9001, dataveiligheid en kwaliteitsmanagement. We hadden een succesvolle pilot met herbruikbare verpakkingen. Er werden verdere stappen gezet in duurzaamheid: de eerste elektrische auto deed zijn intrede, recyclebare cups voor Nespresso, overstap op biologische producten in de kantine, natuurlijke materialen en duurzame productiemethodes voor onze FUTURUM kleding.En jawel de 5 miljoenste order!
2019 - FuturumShop is categoriewinnaar geworden van de ABN AMRO Webshop Awards. Deze publieksprijs is een extra erkenning van de Nederlandse consument in het jaar dat FuturumShop 20 jaar bestaat. Het winnen van deze award is opmerkelijk omdat doorgaans specialistische webshops niet in de prijzen vallen. FuturumShop staat ook op plek 54 van de grootste webshops van Nederland in de Twinkle100. De hoogste notering van FuturumShop ooit en dat in een snel groeiend e-commerce speelveld. In 2019 was vooral ook de FuturumShop klant de gelukkige. Wij gaven tijdens de Tour de France voor meer dan 50.000 euro aan prijzen weg; o.a. VIP tickets voor de Tour de France. Ook zijn 50 klanten uitgenodigd voor een exclusief event met Wahoo in FuturumClub Utrecht. Trots zijn we ook op de eerste internationale FUTURUM bestellingen; ook in o.a. Japan en Brazilië rijdt men rond in FUTURUM 4 SEASONS. En dit jaar werden er meer bestellingen dan ooit duurzaam bezorgd met Fietskoeriers.
2020 - FuturumShop is wederom categoriewinnaar geworden van de ABN AMRO Webshop Awards. Echter, 2020 stond vooral in het teken van corona. Waar in maart van 2020 in eerste instantie de verwachting was dat corona een negatief effect zou hebben op FuturumShop bleek dit enkele weken later het tegenovergestelde. Met een extreme groei in 2020 doordat veel fysieke winkels gesloten waren, consumenten liever online winkelden en ook sportfaciliteiten gesloten waren. De consumenten in Nederland en België stapten massaal op de racefiets of mountainbike en even massaal werden producten via online shops gekocht. FuturumShop groeide hierdoor zeer sterk, ondanks dat corona natuurlijk een schaduw heeft geworpen over dit positieve effect voor FuturumShop.
2021 – FuturumShop is verkozen tot de beste webshop van het jaar 2021-2022. Nadat FuturumShop al voor de derde keer in de categorie ‘fietsen’ verkozen werd tot winnaar, won het tijdens het jaarlijkse gala ook de overall prijs; de ABN AMRO Webshop Award the Netherlands 2021-2022. Meer dan 185.000 consumenten hebben hun stem laten horen en kozen voor FuturumShop als beste webshop! 2021 bleef ook een jaar dat in teken stond van corona. FuturumShop groeit en beleefde de beste resultaten in de geschiedenis van FuturumShop tot 2021 toe. Door de enorme groei vanaf 2020 is ook de geplande uitbreiding van het distributiecentrum met een jaar vervroegd. We zijn dit jaar partnerschap aan gegaan met Niki Terpstra en ontwikkelde samen de Speed on Wheels vrijetijdskleding collectie. Ook hebben we meer dan 10.000 euro gedoneerd aan Stichting Leergeld en is een goede doelen actie online gehouden, waarbij goede doelen tot 1.000 euro konden winnen. Op weg naar de 100 miljoen omzet betekent ook een prachtig nieuw pand in de hoofdstraat van Apeldoorn.
2022 - FuturumShop sleept voor de vierde keer op een rij de ABN AMRO Webshop award prijs binnen. De uitbreiding van het distributiecentrum is in dit jaar grotendeels voltooid wat voor een verdubbeling van capaciteit heeft gezorgd! In februari 2022 eindigde alle coronamaatregelen en lijkt het einde te zijn van de pandemie. In maart 2022 begon de oorlog in Oekraïne en de daaropvolgende inflatie wat voor een voorzichtere en terughoudende consument zorgde. Dit jaar was een moeilijk jaar voor de fietsbranche maar door slim om te gaan met alle externe factoren heeft FuturumShop de impact van de oorlog en de inflatie minder gevoeld dan andere branche genoten en blijft FuturumShop onverminderd positief over de toekomst. Dit jaar lanceerde FuturumShop in samenwerking met FUTURUM.cc ook twee nieuwe topmerken PPEEQQ en WOOLPAN. We hebben ook dit jaar de FUTURUM Foundation opgericht waarbij klanten sportieve initiatieven en goede doelen kunnen aandragen om een donatie van 1.000 euro te krijgen.
2023 - FuturumShop sleept voor de vijfde keer op een rij de ABN AMRO Webshop award prijs binnen. De uitbreiding van het distributiecentrum is volledig operationeel en geeft FuturumShop nog meer capaciteit om te blijven kunnen voldoen aan onze kernwaarde “we hebben het”. Het jaar 2023 stond ook in het teken van herstel van de fietsbranche. Alle seinen staan op groen met geweldige resultaten voor FuturumShop zoals recordmaanden in het hoogseizoen en een record black Friday week. Om de service van FuturumShop naar een nog hoger niveau te tillen is de verbouwing van een prachtige fysieke winkel in het centrum van Apeldoorn begonnen. In 2023 heeft FuturumShop in samenwerking met FUTURUM.cc ook een prachtig topmerk gelanceerd; FYTS. FYTS zorgt voor betaalbare comfortabele fietskleding met een professionele eigentijdse look. FuturumShop blijft zich ook sociaal inzetten door vanuit de FuturumFoundation goede doelen te blijven steunen zoals onder andere Spieren voor Spieren, Alpe d’HuZes en Tour for Life.